Papírról hálóra vált az ÁNTSZ
Jövő januártól valamennyi partnerével on-line kapcsolattartásra tér át az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat. A közel 1,8 milliárd forintos, uniós forrásból létrejövő beruházás eredményeként megszűnik a papiros-faxos, levelezős adatforgalom, helyette egyetlen gombnyomással, az infosztrádán jönnek-mennek az anyagok.
A fenti váltásból a laikus nagyközönség először az ÁNTSZ megújuló honlapjával találkozik, az oldalon barangolva pedig azt is konstatálhatja, hogy nemcsak a korábbinál frissebbek az adatok, hanem az alkalmazott térinformatikai rendszer eredményeként rögtön vizuálisan is megjelentetik ezeket. A gyakorlatban tehát nem csak az tudható meg a borús téli hónapok valamelyikén, hogy mely térségben mennyi influenzás megbetegedés történt, hanem egy térkép segítségével, kisebb térségi egységekre bontva „kép” formájában is tanulmányozhatjuk az adatokat. Igaz, addig még néhány hónapig várni kell, mert bár a fejlesztés átadási határideje augusztus 31, a rendszer „élesben” 2012 január elsején indul – tudtuk meg Srágli Attilától, az Országos Tisztiorvosi Hivatal EKOP projektjének vezetőjétől.
Az Elektronikus Kormányzati Operatív Program (EKOP) keretében meghirdetett fejlesztés uniós támogatási szerződését még 2009-ben írták alá, így jutott az ÁNTSZ ahhoz a közel 1,8 milliárd forinthoz, amellyel megvalósíthatja régóta esedékes informatikai előrelépését. Ennek eredményeként egy három szintű rendszer jön létre. Új, ÁNTSZ-es portálon barangolhatnak majd az egy-egy téma után érdeklődő laikusok. A „második szint’ a tisztiorvosi szolgálat belső információs rendszereként működik, összekapcsolva egymással a tisztiorvosi szolgálat valamennyi osztályát, részlegét, intézetét és központját. A fejlesztés egyik fontos célja, hogy közös törzsbe szervezze azokat az adatokat, amelyeket több szakmai rendszer is felhasznál. Ugyanakkor a tervek szerint ez a törzsadattár kapcsolatot létesít különböző úgynevezett elsődleges adatgazdákkal, mint amilyen például az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, tovább gazdagítva az ÁNTSZ-es adathalmazt. Mindezek mellett a 112-es riasztási központ köré szervezett társhatóságokkal elektronikus kapcsolatot alakítanak ki, s az ágazati kormányzati szereplők között egységesítik az üzenetváltási formákat, hogy egy esetleges katasztrófahelyzetre gyorsabban tudjanak reagálni.
A hivatali munkához nyújt jelentős segítséget az ügyiratkezelő rendszer, amelynek természetesen komoly szerep jut abban a harmadiknak is nevezhető szegmensben, amely a tisztiorvosi szolgálat és partnerei elektronikus kapcsolatát jelenti. Az akkreditált ügyiratkezelő mintegy gerincként húzódik végig a rendszer egészén, hiszen szinte minden tevékenységnek van ügyirat kezelési vonzata, a hivatal különböző részlegeihez és központjaihoz naponta több száz levél, kérvény, jelentés érkezik, s hasonlóan magas a válaszok száma is.
A projekt egyik legfontosabb célja a járványügy, a kémiai biztonság illetve a sugáregészségügy területén megbízható, gyors elektronikus kapcsolat kialakítása az adatszolgáltatók és az ÁNTSZ között. Ezzel nem csak a tisztiorvosi szolgálat adminisztrációs terhei csökkenek, hanem a jelentésre kötelezett szolgáltatóké is. Az influenza jelentéseket például nem papíron, faxon kell 2012-től továbbítaniuk a háziorvosoknak hanem lehetőségük lesz egyetlen gombnyomással, számítógépükről elküldeni azokat. Igaz, teszi hozzá a projektvezető, a kapcsolat kialakításához némiképp módosítani kell a helyi programokat, de ehhez szándékai szerint segítséget nyújt majd a tisztiorvosi szolgálat, mint ahogy a rendszer kezelésének elsajátításához is tervezik oktatási környezet kialakítását.
Többek között egykapus belépéssel is igyekeznek megkönnyíteni a használatot. Ez azt jelenti, hogy egyszer kell regisztrálni, bár természetesen e sok szintű programban senki sem bolyonghat össze-vissza, ezért személyre szólóan kívánják meghatározni a hozzáférési kompetenciákat. A központi ügyfélkapun érkező látogatók és partnerek azonosítását követően, a belső rendszer eléréséhez esetleg alkalmazható módszerek közül Srágli Attila az internetes bankoláshoz hasonló megoldást említi, ahol a bejelentkezése után a felhasználó sms-ben vagy e-mailben kap egy egyszeri alkalomra szóló kódot – számsort -, amellyel beléphet a portálra, s amely lehetővé teszi, hogy a számára meghatározott tartományban, beazonosíthatóan ügyintézzen, kommunikáljon a rendszerrel.