Papírmentes rendelő
Sokan úgy vélik, hogy a betegek aláírását igénylő orvosi papírokat nem lehet digitalizálni, mert az elektronikus dokumentumok nem hitelesek. Valójában ennél sokkal többet ígér az orvosi dokumentumok papírmentes kezelése. A páciensek és a rendelők is nyerhetnek vele.
Nagyon sokan vannak, akik azt hiszik, hogy nem lehet papírmentessé tenni egy rendelőt, illetve digitalizálni a dokumentumokat, mert az elektronikus aláírás jogilag nem elfogadott. Egy jogi vita – leginkább műhibaper – során a bíróság nem fogadná el az elektronikus aláírással ellátott elektronikus dokumentumokat. De ez egyáltalán nem így van. Valójában nem csupán a jogi helyzet rendezett, de a koronavírus-járvány egyik hasznos mellékhatásaként sokan megszokhatták az elektronikus aláírás használatát – derül a Positive Health & Care összeállításából.
Tíz perc megy „pocsékba”
„Egy amerikai fogászati rendelőben megmérték, hogy legalább tíz percet vesz igénybe a betegekkel kapcsolatos papírmunka elvégzése. Ez egy magyarországi rendelőben akár másfél-kétszer hosszabb idő is lehet. Részben ezt akarták megspórolni azzal, hogy bevezették a papírmentes rendelőt. Ez azt jelenti, hogy a pácienseknek többet nem kell papírokat aláírniuk, minden dokumentáció folyhat tableteken. A betegekről készült kartonokat meg lehet szüntetni. A páciens alapadatainak rögzítésétől, az adatvédelmi kötelezettségeket leíró GDPR elfogadásától és az anamnézis, azaz a kórelőzmény felvételétől kezdve az ellátáshoz tartozó beleegyező nyilatkozatokig, átvételi elismervényekig és a magánrendelőkben a számla kiállításáig minden elektronikus formában történhet” – mondta Horváth Krisztina, a Positive Health & Care ügyvezetője.
„Az Európai Unió országaiban az elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról szóló, úgynevezett eIDAS szabály rendelkezik az elektronikus aláírásokról. Ez egy 2016-ban bevezetett szabályozás, amit – bár Európai Uniós törvény, mégis szinte az egész világon egységesen elfogadnak” – tette hozzá Friss Tamás, a Flexi Medical Cloud Zrt. vezérigazgatója, aki a Flexi fogászati szoftver révén segít a rendelőknek a papírmentessé válásban. Ma már semmi különbség nincs aközött, hogy a páciens papírt ír-e alá tollal vagy ugyanazt a dokumentumot egy tableten írja alá akár az ujja hegyével. A szakemberek szerint ami még ennél is fontosabb, hogy ma már a páciensek sem lepődnek meg ezen. A pandémia alatt megszokhatták, a futárszolgálatoknál vagy a postai kézbesítésnél, hogy nem papíron, tollal írják alá az átvételi elismervényt, hanem egy mobileszközön. Emellett sok banknál aláíró padon kell szignózni a dokumentumokat.
Többféle van
Az elektronikus aláírásoknak sok fajtája van. Egyre több helyen használnak biometrikus aláírást, például ujjlenyomatot, de ebbe a kategóriába tartozik a kézi aláírás is. Az alapvető kérdés az, hogy az aláíró szándéka valós volt-e. Ebből a szempontból nincs különbség a papíralapú és az elektronikus aláírás között. Jogi értelemben ugyanolyan hiteles egy tableten végzett biometrikus aláírás, mint annak a papíros, tollas megfelelője.
Horváth Krisztina kiemelte, hogy a rendelők nem vezetnének be papírmentes irodát, ha azt nem tartanák jogilag megbízhatónak. A betegekkel kapcsolatos dokumentációról Magyarországon az egészségügyi törvény rendelkezik. Ez határozza meg, hogy egy rendelőnek mit és milyen módon kell dokumentálnia a pácienseivel kapcsolatban. E törvény értelmében a hagyományos alapvető jogrendi szabálytól eltérően mindig a rendelőt terheli a bizonyítási kényszer. Ezért a pontos dokumentáció a rendelők legfőbb biztosítéka a presztízsüket veszélyeztető és sokba kerülő műhibaperek elvesztésével szemben.
A betegek jobb ellátásának kincsesbányája a digitális dokumentáció
Attól kezdve, hogy a beteg teljes kartonja, összes adata bekerül a rendelő digitális adatbázisába, rengeteg lekérdezést lehet végezni a gyógyítás javítása érdekében. Hiába rögzítettek korábban több tízezer adatot papíron, ezekben még a konkrét esetek visszakeresése is nehézkes volt. Különböző szempontok alapján indított kutatásokat egyáltalán nem lehetett végezni. Nem beszélve arról, hogy egy garanciális visszahíváskor nem lehetett két kattintással lekérni az összes olyan beteget, akiknél az érintett terméket használták a rendelőben.
Az elektromos dokumentummenedzsment rendszerben a következőképpen néz ki a beteg ellátása. Amikor megérkezik a páciens, a rendszer automatikusan ellenőrzi, hogy miért jött, és mikor járt itt utoljára. Ennek alapján előkészíti az ellátásához szükséges összes dokumentumot, emberi beavatkozás, és az emberi beavatkozással járó hibalehetőség nélkül. Egyben hozzárendeli ezekhez azokat a technológiai és jogi megoldásokat, amelyek tisztázzák a felek jogi viszonyát.
Visszajön a befektetés
A beteg ellátása során megkapja a további szükséges dokumentumokat. A rendszer a kezelés után automatikusan elkészíti a garancialeveleket, átvételi elismervényeket és a magánrendelőkben a számlát. Mindezeket a törvényben előírt ideig tárolja. Fontos tudnivaló, hogy a valódi jogbiztonság feltétele, hogy a papírmentes rendelő szoftvereit megfelelően használják. Ezért az ezeket fejlesztő vállalatok tréningeket, képzéseket biztosítanak a rendelők munkatársainak, illetve amit lehet, külső szolgáltatásként saját szakembereikkel végeztetnek el.
Friss Tamás közölte, Magyarországon 140-150 papírmentes fogászati rendelő működik, az újabb magánrendelők már jellemzően be sem vezetik a papíralapú ügyintézést. Ezzel az említett időmegtakarításon túl rengeteg papírt és nyomtatópatront lehet megspórolni. A szakemberek kiemelték, a digitális dokumentáció ugyan eszközigényes, de behozza az árát. Fontos ugyanakkor az is, hogy a rendelők megfelelő szoftvert, megfelelő és biztonságos partnert válasszanak, mert egyre több szolgáltató kínál nem hitelesített megoldást.