hirdetés
2024. december. 22., vasárnap - Zéno.
hirdetés

Rosszul riogatnak a cigis dobozok

Brüsszel arra figyelmeztet, hogy a cigarettás dobozokra elrettentésként elhelyezett képek nem érték el a kívánt hatást, mivel azokat az emberek egy része legfeljebb kényelmetlennek érzi. Az Európa Tanács ezért a dohányzásellenes kampány hatásfokának emelése érdekében új képsorozatot tart szükségesnek, mely érzelmileg jobban megfogja az embereket.

Ezek a legfontosabb megállapításai a Granada Egyetem kutatásának, mely azt vizsgálta, hogy a dohányzás ártalmaira figyelmeztető ábrák milyen érzelmi reakciókat váltanak ki az érintettekből. A kutatók két, egymást kiegészítő vizsgálatot végeztek ugyanabban a tárgyban. Az elsőben – melyről a Tobacco Control című lapban számoltak be – 597 résztvevő szubjektív véleményét kérték ki az Európa Tanács által javasolt 35 figyelmeztető ábráról. A második vizsgálatban – melyről egy tudományos kongresszuson (I Congreso Ibérico de Psicología Clínica de la Salud y el Deporte) számoltak be a közelmúltban – objektív pszichológiai teszteket használtak a képek hatásának felmérésére. A vizsgálati csoportot 50, 19 és 23 év közötti személy alkotta, és olyan változókat mértek, mint például a verejtékezés, a rágóizom mozgása (mely a mosolygást jelzi) vagy a homlokráncolásért felelős izom működése. Ezen túlmenően elemezték a vizsgálati alanyok fejmozgását is a képek megtekintése közben. „A fej hátrafelé irányuló mozgása elkerülő válaszreakciót jelez, más szóval a vizsgálati alany távolodik, mert a kép kellemetlen számára – magyarázza a vizsgálatot vezető Miguel Angel Muñoz. − Amikor a fej előrefelé mozog, az azt tükrözi, hogy a szemlélő számára a kép kellemes.” A mozgásokat poligráf segítségével mérték, mely már kismértékű feszüléseket is képes kimutatni a testben.

A második vizsgálat eredményei egybehangzanak az első vizsgálat megállapításaival: a dohányzás veszélyeivel kapcsolatban Brüsszel által javasolt képek nem eléggé erőteljesek ahhoz, hogy olyan elkerülő válaszreakciót váltsanak ki, melynek hatására az érintett eltávolodna a stimulust jelentő tárgytól, ez esetben a cigarettás doboztól. „A legtöbb képet a résztvevők kellemetlennek élték meg, de nem elég hatásosnak ahhoz, hogy az hasson a személyiségükre.”

És ami még ennél is figyelemre méltóbb: vannak olyan képek, melyek nemhogy nem váltják ki a kívánt hatást, hanem azt a szemlélők inkább pozitívnak, mint negatívnak élik meg. Ennél fogva éppen ellenkező hatást érnek el, mint ami a cél lenne: inkább a dohányzás irányába motiválja az érintetteket ahelyett, hogy eltávolítaná őket attól. Ez volt a helyzet például az idős ember ráncos kezét ábrázoló fotóval vagy a magzatot ábrázoló ultrahangképpel.

Dr. Muñoz szerint a probléma több uniós országot is érint, ezért az egyik lehetséges megoldás lehet „kevésbé explicit fotók elhelyezése a cigarettás dobozokon” – akár még olyan képek is, amelyek közvetlenül nem a dohányzást ábrázolják, de olyan érzeteket keltenek az emberben, amilyet a kampány készítői szeretnének. Ennek megfelelően, ha például a légszomj érzését akarjuk közvetíteni a szemlélőnek, akkor erre tökéletesen megfelel egy ember, akinek zacskó van a fején, ha pedig a gusztustalanságot akarjuk ábrázolni, akkor azt megtehetjük úgy, hogy bizonyos rovarok képét tesszük a dobozokra.

A két vizsgálat eredményeinek ismeretében a Granada Egyetem kutatói azt javasolják, hogy „az Európa Tanács vegye revízió alá a cigarettás dobozokra javasolt képsorozatot, mivel az nem éri el a kívánt hatást a népességben. Másik fontos szempont, hogy a képeket 2003-ban fogadták el, az azóta eltelt hosszú idő alatt pedig az emberek hozzászoktak a látványukhoz, ami ugyancsak hozzájárulhat a hatástalanságukhoz”.

dr. simonfalvi ildikó
a szerző cikkei

(forrás: Tobacco Control)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés