Ha fiatalabb korban iskolázzák be a gyereket, gyakrabban ADHD-s
A fiatalabb korban való beiskolázás akár 34 százalékkal is emelheti az esélyét annak, hogy a gyermeknél később ADHD-t diagnosztizáljanak.
A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder – ADHD) gyakorisága számos országban, így például az Amerikai Egyesült Államokban is ugrásszerűen megnőtt az elmúlt évtizedekben. Az USA-ban 2016-ban a gyermekek több mint 5 százaléka részesült a nála diagnosztizált ADHD miatt gyógyszeres kezelésben.
Ezzel szemben Németországban az elmúlt években az ADHD gyakorisága számottevően nem változott, és a gyermekek „csupán” 1-2 százalékát kezelik az ADHD miatt gyógyszeresen, elsősorban metilfenidát hatóanyagú gyógyszerekkel.
Éretlenség vagy a kompenzáció hiánya okozza?
Az ADHD és a korai beiskolázás közötti kapcsolatot több vizsgálat eredményei is igazolják. Máig sem ismert azonban az, hogy mindez a fiatalabb gyermekek éretlenségére vezethető vissza, vagy azzal magyarázható, hogy idősebb iskolatársaik jobban tudják kompenzálni az ADHD-val járó tüneteket.
Ha korán kerül iskolába, akár harmadával nagyobb az esélye az ADHD diagnózisának
Egy nemrégiben a NEJM hasábjain megjelent publikációban a kutatók azt vizsgálták, hogy a 2007 és 2009 között született gyermekeknél (n=407846) milyen gyakorisággal diagnosztizáltak ADHD-t 2015 végéig. Az Amerikai Egyesült Államok 18 államára kiterjedő vizsgálat eredményeinek értelmezéséhez lényeges tudni azt, hogy azok a gyermekek kezdik meg az iskolát (egyfajta előkészítőt) az adott év szeptemberében, akik augusztus 31. előtt betöltik 5. életévüket. Azoknak a gyermekeknek, akik szeptember 1-én vagy azt követően születtek, és emiatt később töltik be 5. életévüket, még egy évet várniuk kell az iskolakezdéssel.
Az USA-beli vizsgálatok alapján az ADHD-diagnózisának a gyakorisága 34 százalékkal magasabb az ”augusztusi gyermekeknél”, mint a később iskolába kerülő „szeptemberieknél”. Azaz, akik fiatalabb korban iskolapadba kényszerülnek, nagyobb eséllyel kerülnek be azok közé a gyermekek közé, akiknél ADHD-t diagnosztizálnak.
Nem csupán tengerentúli jelenségről van szó: Németországban a 2015-ös adatok alapján a fiatalon beiskolázottak 5,3 százalékánál diagnosztizáltak ADHD-t, míg a később iskolába kerülőknél ez az arány „csak” 4,3 százalék volt.
A rugalmas beiskolázás eredményre vezethet
Megfigyelték azt is, hogy azokban az USA-tagállamokban, ahol a beiskolázás életkorát illetően rugalmasabbak a szabályok, az előbbiekben leírt markáns különbség nem mutatható ki a fiatalabb, valamint az idősebb korban beiskolázottak körében felállított ADHD-diagnózis gyakoriságát illetően.
(Forrás: NEJM)