Megszűnt az önrendelkezés lehetősége az EESZT-ben (Frissítve!)
Hozzájárulás nélkül, hatalmi erővel veszik el az egészségügyi adatainkat – mondta a Hírklikknek nyilatkozva Alexin Zoltán adatvédelmi szakértő.
Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) eProfiljának a jogi szabályozása szerint az érintett állampolgár mind az adatok feltöltését, mind az azokhoz való hozzáférést megtilthatja. Ugyanakkor a jelen állás szerint ez nem működik. Az érintett sem az adatok feltöltését, sem azok elérését nem tudja korlátozni. A beállító ablakban a korlátozásokat a rendszer ugyan elfogadja, sőt, a beállítások sikeres mentéséről küld is egy üzenetet, de semmilyen korlátozást nem ment el. Helyette a korlátozás nélküli feltöltést és lekérdezést állítja be minden esetben. Ez nemcsak egy megjelenítési probléma, hanem a rendszer eszerint is viselkedik – vázolta a kialakult botrányos helyzet lényegét Alexin Zoltán a Tisztességes Adatkezelésért Egyesület honlapján. Az is kiderült, hogy a korábban beállított összes korlátozást érvénytelenítette az EESZT, tehát ha valaki két éve beállított valamilyen tiltást, akkor az most megszűnt úgy, hogy az érintett erről semmit sem tud.
Alexin Zoltán azt is felháborítónak tartja, hogy egy olyan bizalmas nyilvántartást, mint az EESZT, ami az egyes emberek egészségügyi élettörténetét tartalmazza, lényegi korlátozás nélkül elérhetővé tették számtalan hatóság számára. Az adatok a születéstől a halálig minden egészségügyi adatot tartalmaznak, amit bármikor a polgárok ellen tudnak fordítani. „Ma az EESZT-ben fellelhető Covid-oltások alapján készülnek az oltási igazolványok, de mi van akkor, ha holnap a pszichiátriára járókat bélyegzik majd meg, utána meg másokat...”
Alexin Zoltán mindenesetre két bejelentést is tett az ügyben. Az egyiket – programhiba és adatvédelmi incidens tárgyban – az EESZT Helpdesknél, a lakossági portálon. Ebben hangsúlyozta, hogy nem egyedi esetről van szó, más is azt tapasztalta az e-profilját megnézve, hogy mind az újabb adatfeltöltés, mind pedig a lekérdezések számára teljesen nyitottá vált. A bejelentését december 14-én tette, a válaszadásra egy hónap áll rendelkezésére az Országos Kórházi Főigazgatóságnak (OKFŐ), ám január 14-én délig nem érkezett rá választ – tudta meg a Hírklikk. Alexin egyébként úgy tudja, hogy nem is ő volt az első, aki ilyen bejelentést tett, ő november 11-én vette észre először, hogy az önrendelkezési funkció nem működik, de csak megjelenítési problémára gondolt, nem arra, hogy a rendszer eleve nem is rögzít semmilyen önrendelkezést. Az EESZT-t működtető OKFŐ eddig semmit sem tett a helyzet rendezése érdekében.
Frissítés!
Mint újabb cikkében a Hírklikk beszámol, Alexin Zoltán felhívta a figyelmüket arra, hogy pénteken – váratlanul – visszakapcsolták az önrendelkezés lehetőségét, pedig jóval korábban már ő maga – és vélhetően mások – is bejelentéseket tettek az ügyben.