hirdetés
2024. november. 05., kedd - Imre.

Talány a betegszállításban: hova tűnt napi hatezer utas?

A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) célja nem a zavarkeltés volt, hanem az, hogy felhívják a figyelmet azokra a problémákra, amelyek következtében jelentős késések vannak a betegszállításban - közölte az MBOE pénteken az MTI-vel.

Május elseje óta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) irányítja az összes magyarországi betegszállítást, így azóta a betegszállítás elrendelésére jogosult szakembereknek az 1820-as számot kell tárcsázniuk, ha egyszerű betegszállításra van szükség. Csütörtökön több sajtóorgánum arról számolt be, hogy a mentőszolgálat irányítása alatt még mindig akadozik a betegszállítás. Beneda Attila, az egészségügyi államtitkárság kabinetfőnöke az MTI-vel azt közölte: egyetlen egészségügyi szolgáltatótól vagy háziorvostól sem érkezett jelzés, hogy problémák lennének a betegszállítással. Beneda Attila szerint zavarkeltés folyik, csak azt nem tudni, milyen érdekből. Kitért továbbá arra is, hogy bár kérte, hogy a betegekre tekintettel ne keltsenek pánikot, az MBOE elnöke több körlevelet küldött, amelyben az állt: ahol találnak olyan beteget, akit nem vittek el időben, és hajlandó névvel is nyilatkozni, akkor azt jelentsék.

Az MBOE pénteki közleményében visszautasította "a zavarkeltés vádjait". Mint kifejtették, az átvétel előtt, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, az OMSZ és az MBOE részvételével tartott utolsó egyeztetésen a betegszállítók vállalták, hogy az irányítást az OMSZ főigazgatója által kiadott, A betegszállítás irányításának folyamata című irányelv szerint végzik, és a mentőszolgálat munkáját "maximálisan segítik".  Ennek értelmében jelezték az MBOE tagszervezetei többek között azt, hogy jelentős, 8-10 órás késéssel vagy egyáltalán nem tudják átadni a feladatokat, hibás a szoftver, az 1820-as hívószám nem elérhető, és az átküldött adatlapok is pontatlanok, hiányosak. A hibák ellenére a betegszállító szervezetek maradéktalanul ellátták feladataikat azon betegek esetében, akiknek adatlapját az OMSZ-tól átküldték. A szállítások viszont általában jelentős késéssel valósultak meg "az OMSZ feladattovábbításainak késedelme miatt" - hangsúlyozták.

A hibákkal kapcsolatos észrevételeit az MBOE továbbította a tárcának, a mentőszolgálatnak az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak, valamint az Országos Tisztiorvosi Hivatalnak, de nem kapott választ - írták. Emellett a lehetséges megoldásokról az OMSZ vezetőivel is tárgyaltak a rendszer hibáinak mielőbbi kijavítása érdekében. Mint kiemelték: az MBOE az OMSZ-irányítás első napjától észlelte, hogy az előző hónapok átlagához képest a betegszállítást kérők száma országosan mintegy 30-40 százalékkal, napi 5000-7000 beteggel csökkent. Ugyanakkor a betegszállító autók által megtett kilométerek átlaga megközelítette a szokásosat. Ettől függetlenül túlműszakokkal, további irányítók beállításával próbálták meg áthidalni a zavarokat és elszállítani a betegeket - tették hozzá. Az MBOE szerint előzetes teszteléssel elkerülhetők lehettek volna a hibák, így viszont az új irányítórendszer nem biztosította a zavartalan és hatékony munkavégzés feltételeit.

(forrás: MTI)

Könyveink