Átvették az irányítást, aztán meglepődtek
Számos, előre nem látható problémával szembesült az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) azóta, hogy május elsejével átvette az összes magyarországi betegszállítás irányítását, így bár még nem tökéletesen, de működik a rendszer - közölte Göndöcs Zsigmond, az OMSZ műveleti és szervezési igazgatója hétfőn, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján, tudósított az MTI.
Az igazgató elmondta: az országban több mint 90 betegszállító szolgálat működik, ezek többsége együttműködött, de néhányan a folyamatos egyeztetések ellenére sem örültek a változásnak. Példaként kiemelte, hogy Győr-Moson-Sopron megyében vasárnap az egyik betegszállító cég egy korábbi, a betegszállító cégek közötti megállapodással szemben azt közölte: csak a területileg hozzájuk tartozó betegszállításokat vállalják. Így a többi betegszállítást az OMSZ-nak kellett megoldania. Göndöcs Zsigmond hangsúlyozta: reméli, hogy a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületével sikerül mihamarabb, tárgyalóasztal mellett megoldani a kezdeti problémákat.
Az első napok adatai alapján hétköznaponként átlagosan 3500-4400, hétvégén 1500-1800 betegszállítási hívás érkezett a mentőszolgálathoz. Göndöcs Zsigmond elmondta, hogy az új rendszer kiépítése nyomán több műszaki zavar adódott, több kórházból például nem lehet az egységes betegszállító négyjegyű telefonszámát (1820) tárcsázni.
A 104-es hívószám problémáival kapcsolatban közölte: valóban volt fennakadás, például Pécsett, ahol egy markológép keresztülvágta a vezetéket, de a protokoll alapján rövid idő alatt mobiltelefonra irányították át a beérkező hívásokat.
A betegszállítás vonalainak terheltségét csökkenti az a webes felület, amelyen a regisztrált orvosok megrendelhetik a betegszállítást. A rendelésére jogosult több ezer orvos közül eddig mindössze 490-en regisztráltak a rendszerben, és 208-an adtak le kérést.