OMSZ: digitalizáció és mesterséges intelligencia
Az Országos Mentőszolgálatnál már minden digitálisan működik, és elkezdték használni a mesterséges intelligenciát, hogy még gyorsabban segíteni tudjanak a bajbajutottakon. A fejlesztésekről dr. Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója beszélt az Origónak.
Novemberre újakra cseréltük az intelligens fedélzeti terminálokat, vagyis a tableteket. Ezek egy abszolút digitális koncepció részei, amiben nemcsak a betegadatokat rögzítjük digitálisan, hanem egyfajta felhasználói élményt is adunk a dolgozóknak. Eddig papírokon zajlott a vezetők és beosztottak közötti hivatalos kommunikáció a rendszerünkön belül, ezt a tavalyi évtől digitális szolgálati lapok váltották fel – mondta a lapnak Csató Gábor, majd hozzátette, hogy a betegadat-rögzítés és azok elemzései most már abszolút digitálisan működnek, ott is elhagyhatták a papíralapú dokumentációt. A tavalyi évben elkezdték használni a mesterséges intelligenciát is, hogy újra tudják tervezni a kapacitások elosztását.
Meglévő adatainkat egy sokkal részletesebb elemzés alá veszi a mesterséges intelligencia, ahol megnézi az adott közlekedési, időjárási körülményeket, olyan változókat is, amiket nyilván egy Excel-táblázat nem tud figyelembe venni. Ezekből megjósolja azt, hogy az elmúlt éveket elemezve milyen valószínűséggel következnek be az adott útszakaszokon, adott városokban balesetek. Ehhez tudjuk mi a mentési kapacitásunkat fejleszteni vagy éppen átszervezni – mondja a főigazgató, aki szerint így jobban tudnak előre tervezni, és gyorsabban a helyszínre érhet a segítség.
A jövőben tervezik még, hogy a mentőautókban applikációk is működjenek, amik a járműre vonatkozó aktuális információk mellett a betegellátás adatait, többek között a beteg vérnyomását és pulzusát is rögzítenék.
Terveznek okos oxigénpalackokkal is, amik az oxigén fogyását jeleznék, ami összekapcsolva a logisztikai rendszerrel, láthatóvá tenné, hogy hol kell éppen palackot cserélni. Az OMSZ főigazgatója szerint ezek a fejlesztések a jövő év elejére megvalósulhatnak.