hirdetés
2024. november. 05., kedd - Imre.

Kell-e menteni a mentőautókat?

Az utóbbi évek balesetei nyomán többször felvetődött ez a kérdés. A Népszava a kocsikat átalakító magyar cég üzemében járt.

Két ember halt meg és tucatnyian megsérültek, amikor Szolnok határában egy mentőautó nekicsapódott a szembe jövő autóbusznak. Zuhogott. A kocsi nagy sebességgel érkezett a kanyarba, megcsúszott egy tócsán.

A baleset még júniusban történt, s azóta a rendőrség lezárta saját vizsgálatát. A rendőrségi vizsgálat szerint a balesetet a mentőautó vezetője okozta, azzal, hogy nem az útviszonyoknak megfelelően vezetett. Mivel ő is meghalt, megszüntették az eljárást. A mentők belső informális csatornáin június óta azt találgatják: lehetett-e szerepe a tragédiában annak, ahogyan átalakítják Kistarcsán a Mercedes típusú dobozos kisteherautókat mentővé. A kocsik eredeti fémlemez tetejét ugyanis levágják, majd egy műanyagból készül magasított tetőt ragasztanak a helyére. Az aggódók szerint kérdéses, elég biztonságosak-e a így gyártott autók. Voltak, akik emiatt névtelen levelet írtak a miniszternek és az államtitkárnak, jelezve azt is, hogy az új kocsik súlyosabbak annál, mint amennyi a kategóriájukban megengedett.

A kistarcsai gyárban hat éve építenek mentőkocsikat. Az üzem, a finn Profile Vehicles Oy nevű gyár fióktelepe. Vezetője László Endre Márton a történetre halkan jegyzi meg: ha a technológia valóban veszélyeztetné a biztonságot, ahogyan a idézett, közszájon forgó történet mesélői föltételezik, akkor ő már nem lenne itt. Valószínűleg az első súlyos baleset után elvitték volna a rendőrök, de ha mégsem, akkor már maga állt volna föl a székéből. Mint mondja, ezer szállal kötődik a mentéshez. Érettségi után kezdte mentőápolóként, és ugyan sorsa sokfelé vitte, de ha csak havonta pár napra, ma is mentőzik. A napokban vizsgázik, aztán mentőtisztként is dolgozhat. Egyébként ő alapította a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálatot is.

Csaknem ezer autóval dolgozik az Országos Mentőszolgálat. Naponta 740-750 van az utakon, ezek közül 154 darab esetkocsi. További 247 tartalék autó. A hatályos jogszabály szerint legfeljebb 13 éves autóval lehet menteni. Idén körülbelül 107 autó éri el ezt a kort, a mentőgyár pedig 127 kocsit szerel össze az OMSZ megrendelésére.

A teljes írás

(forrás: Népszava Online)

Könyveink