Nem rizsre megy a játék
Szigorúan piszkos ügyek
A nyolcvanas évek hongkongi krimijeit nagyvárosi romantikájuk és melodrámával vegyített akciójeleneteik tették izgalmassá és népszerűvé. A tragikus hőssé érő triád-tag bosszúhadjárata vezérfonala lett filmjeinek. Andrew Lau és Alan Mak 2002-es munkája kisebb megszorításokkal a nagy elődök méltó követője.
A Hollywoodba „száműzött” John Woo nevével fémjelzett „heroic bloodshed” (hősies vérontás) kedvelői az utóbbi évek legsikeresebb és legsikerültebb hongkongi filmjéből nyilván hiányolni fogják a műfaj gyöngyszemeire jellemző, balettbe illő koreográfiát, a tűzijátékkal felérő összecsapásokat és a távol-keleti slágerekkel kombinált lírai hangütést, a zsáner esszenciája mégis tetten érhető a Szigorúan piszkos ügyekben. Woo műfajteremtő műveinek vizuális és harcművészeti világát Lau és Mak meghagyja a boldog emlékezetnek, a lírai töltet alapjául szolgáló gyakori alapszituációt: a barát-ellenség, tégla-nemtégla felosztást azonban nemcsak átemeli, de tovább is fejleszti filmjében.
Yan (a Szerelemre hangolva című Wong Kar-Wai-filmben nyújtott alakításáért Cannes-ban díjazott Tony Leung megformálásában) már egy évtizede a maffia soraiban ténykedő rendőrtiszt, Ming (a jelenleg hatalmas népszerűségnek örvendő Andy Lau) pedig sikeres rendőrnyomozó – mellesleg a maffia megbízható embere. A két főhős egyre mélyebbre süllyed személyes poklában (erre utal a film kínai címe, a Mo-Gaan-Do is, amely a buddhizmusban a pokol legmélyebb bugyrát jelöli), hiszen mindketten hosszú ideje titkolni kényszerülnek kilétüket, és tulajdonképpen magányosan élnek a jó és rossz közötti szürke tartományban. Yan már belefáradt az erkölcstelen gengszterlétbe, ki szeretne szállni, ugyanakkor Ming – sikereinek köszönhetően – egyre feljebb kerül a rendőrségi hierarchiában. A két eleven karizma a dolgok állása szerint talán nyugdíjasként, egy padon ülve találkozna életében először, csakhogy egy sikertelen kábítószeres akció után egyértelművé válik, hogy a triádok és a rendőrség soraiban is tégla van, így aztán mindkettőjüknek érdeke minél hamarabb megtalálni a másikat – még mielőtt az fülelné le őt. Amerikai filmekből ismerős egér-macska játék veszi kezdetét, a város felhőkarcolóiról vér hullik alá, ám a két fél még sokáig nem kerül szemtől szembe egymással. A végső megméretésre természetesen egy háztetőn kerül sor, ahol a hősökből örök hősök lesznek, az antihősökből pedig – meglepetés.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!