hirdetés
hirdetés
2021. május. 08., szombat - Mihály.
hirdetés

Milyen legyen a jövő alapellátása?

Gondolatait Kincses Gyula exállamtitkár, egészségpolitikai szakértő osztotta meg "saját asztalfiókjával".

hirdetés

Mint a többi közt írja: (...) 2017-ben a kormány a több lépcsőben meghirdetett „praxisprogram” praxisjog vásárlásának támogatására és a háziorvosi/fogorvosi letelepedési támogatásra egyaránt 250 000.000 Ft-ot szán. Az elnyerhető összeg sem csekély:

  • a legalább 12 hónapja betöltetlen szolgálat betöltése esetén: nettó 12.000.000,-Ft,
  • a legalább 24 hónapja betöltetlen szolgálat betöltése esetén: nettó 14.000.000,-Ft,
  • a legalább 36 hónapja betöltetlen szolgálat betöltése esetén: nettó16.000.000,-Ft,
  • a legalább 48 hónapja betöltetlen szolgálat betöltése esetén:nettó18.000.000,-Ft,
  • a legalább 60 hónapja betöltetlen szolgálat betöltése esetén: Nettó 20.000.000,-Ft.


Nem kis pénzek, de tolongás nincs. Nem kellene végiggondolni, hogy ahol legalább öt éve nincs orvos, ott miért nincs? És mekkora probléma, hogy nincs, illetve az élet hogyan oldotta meg? A tartósan betöltetlen körzeteket az Állami Egészségügyi Ellátó Központ Egészségügyi Szolgáltatási és Szervezési Főosztálya tartja nyilván. A 300 körül stagnáló lista tanulságos. Íme pár, 10 évnél régebb óta orvos nélkül élő falu: Felsőgagy 162 lakossal, Hernádvécse (212), Nemeske (224) Ibafa (309). Akkor hogy is? OK, a nettó húsz milla felkapva, de utána mihez kezd a kolléga Ibafán? (Tudom, a fapipa. De akkoris.) Látni kell, hogy változik a település-szerkezet, a fejlődő területeken új szükségletek jelennek meg, de sajnos ezzel párhuzamosan települések tömege veszíti el az orvos-megtartó képességét. Először felül kell vizsgálni a körzethatárokat, ha kell, össze kell vonni praxisokat (és ahol kell, új praxist kell engedélyezni), de fontos, hogy a reális praxisméret és a letelepedési támogatás mellé folyamatosan kapott „emelt területi pótlék” kell ahhoz, hogy megérje ott élni, dolgozni. (...)

A konkrét feladatok

Azonnal:

1.      Egyesével át kell tekinteni a tartósan betöltetlen praxisokat és azok ellátási területeit, illetve jelenlegi ellátásuk módját. Ezek alapján át kell alakítani a körzethatárokat, meg kell szüntetni a fenntarthatatlan kis praxisokat. Alapelv, hogy a körzethatárok módosításával a jelenlegi ellátók nem járhatnak rosszabbul. (A helyettesítési pénzek pótlása. )   
 
Letelepedési pályázatot
csak a praxisrevízió után, az életképes méretű, ellátható területű, működőképes praxisokra szabad kiírni. A többi településen az önkormányzati társulást, illetve a csoportpraxis és praxisközösség jellegű megoldást kell támogatni.
 
2.      A letelepedési támogatás mellé ki kell dolgozni az emelt szintű területi pótlék pályázható támogatási rendszerét. Megfontolandó egy olyan rendszer, ahol az érintett önkormányza­tok­nak önrészvállalási kötelezettsége van.
 
3.    Emelni kell a rezidens képzési keretszámot
 
4.      Szakmai és politikai konszenzussal el kell dönteni a jövő alapellátásának modelljét, és ennek kell alárendelni:
a.      a fejlesztés/beruházás-politikát (mikrotérségi egészségház),
b.      a képzés, szakképzés átalakítását. (Az alapellátási szakvizsga megújított kurrikulu­ma, kiegészítő képzés az átlépéshez, az alapellátásban egyrészt a létező képzések­nél a diplomás nővérek keretszámának növelése – pl. gyógytornász, dietetikus –, másrészt új képzések pl. egészségszervező, ellátás­szervező stb. indítása.)
 
5.      A praxis-finanszírozás általános emelése, zömmel preventív funkciók teljesüléséhez és eredményességi mutatókhoz kötötten. (A többletfinanszírozás alapja: a szűrés-gondozás és a tervezett praxis-beteg találkozások arányának növelése, célindikátorok teljesülése.)
 
6.      A TEK nélküli praxisok helyzetének rendezése (a legális co-payment engedélyezése, amit fizethet a beteg, vagy a munkahely, vagy egészségpénztár)

Rövidtávon:

1.    A Svájci-Magyar alapellátás-fejlesztési modellprogramban kifejlesztett praxisközösség modellt rendszerszerűen, hazai forrásból kell folytatni, illetve pályázati alapon az összes alkalmas jelentkezőre ki kell terjeszteni.
 
2.      A jövő alapellátása érdekében (lehetőleg a járási struktúrához alkalmazkodva) ki kell jelölni azokat a mikrotérségeket, amelyek jövő alapellátásának funkcionális egységei.
 
3.      Ki kell dolgozni az alapellátási formák végleges modelljeit és részletes szabályrendszerét (incl. csoportpraxis és szakgondozási praxis), és ezzel kapcsolatban modellkísérleteket kell folytatni.
 
4.      Ki kell dolgozni a mikrotérségek, az alapellátás funkcionális egységeinek szakmai háttér­támogatási rendszerét, pl.: ellátás-szervezési támogatás, közös szakdolgozói- diplomás nővéri támogatás: védőnők, népegészségügyi egészségfejlesztő, dietetikus, gyógytornász, házi szakápolási team stb.)
 
5.      El kell indítani a mikrotérségi egészségházak programját.
 
6.      Szakmai és társadalmi vita után dönteni kell a praxisjog sorsáról. 

Középtávon

1.      Rendszerszerűen be kell vezetni csoportpraxis intézményét és az egyéb alapellátási for­má­kat, illetve az ezek hatékony működését elősegítő új finanszírozási módokat.
2.      Ki kell alakítani a mikrotérségek háttérszolgáltatásait, amelyhez minden praxisnak műkö­dési formától függetlenül hozzá kell férnie. (A csoportpraxisok esetében a háttérszolgálta­tásokat nyújtó szakdolgozók egyértelműen a csoportpraxis részét képezik, a praxisközös­ség esetén ez attól függ, hogy a jövőben a finanszírozási egység a praxisközösség lesz, vagy a praxisok.)
3.      Az ellátási kötelezettséget önkormányzati szintről magasabb szintre (kötelező társulás? Járás?) kell emelni.
4.      Megfelelő kártérítés/kompenzálás mellett ki kell vezetni, vagy általánosabbá kell tenni (járóbeteg-szakellátás) a praxisjog intézményét.
5.      A folyamatos elemzés, monitorozás alapján elő kell készíteni azokat a változásokat, amelyek ma még nem jósolhatók.

 A teljes blogbejegyzést ide kattintva éri el

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink