Lombik után a béranyaságról
A 24.hu kíváncsi volt, hogy mit gondolnak a vallások tanítói a béranyaságról (amikor valaki pénzért vállalja, hogy más gyermekét kihordja), illetve a dajkaanyaságról (amikor ugyanezért nem kér pénzt, esetleg a felmerülő költségek megtérítésére tart igényt).
Keresztyén emberként, nőként, anyaként úgy gondolom, hogy a gyermekért, az életért ma is érdemes küzdeni. Nem mindegy azonban, hogy milyen eszközökhöz nyúlunk, milyen folyamatokat indítunk el. Bennem az a kérdés motoszkál, hogy az illegális béranyaság helyett nem adhat-e szebb, teljesebb élményt az örökbefogadás lehetősége? Nagyon sok az elhagyott, a családból kirekesztett, kiszakított gyermek, akiknek a „normális” életre a befogadás az egyetlen lehetőség, mondja Kustarné Almási Zsuzsanna református lelkész.
A Krisna-hívők szerint az élet a fogamzással kezdődik, ezért nem elfogadható a lombikbébi technikák során keletkező „felesleges” zigóták megölése vagy lefagyasztása. Ugyanakkor, ha figyelembe vesszük, hogy az örök lélek Istenhez tartozik, és csak egy életre kerül kapcsolatba az aktuális szüleivel, önmagában az, hogy béranya hordja ki a terhességet, nem feltétlenül elutasítandó. A Krisna-hívők szerint az utód segített létrehozása akkor fogadható el etikailag, ha az ivarsejtek a férjtől és feleségtől származnak, és ha minden megtermékenyített petesejtet beültetnek. A genetikailag problematikus zigóták „szelektálása” nem elfogadható, vallja Madhupati dász (Mérő Mátyás) vaisnava (Krisna-hívő) lelkész.
Az iszlám engedélyezi az asszisztált reprodukciós eljárásokat (köznyelvben: lombikbébi programokat), az alábbi feltételekkel:
– a házaspár ivarsejtjeinek alkalmazásával
– a házasság időtartama alatt
– harmadik személy bevonása nélkül zajlik az eljárás.
Azok az eljárások, amelyek ezeknek a feltételeknek nem felelnek meg, nem egyeznek az iszlám szellemiségével, etikai elveivel. Tehát a béranyaság a muszlimok számára elfogadhatatlan, derül ki dr.Tóth Csilla muszlim hitoktató szavaiból.