Komoly gondok lehetnek a betegszállításban
Nem vállal felelősséget a betegszállításban bekövetkező működési zavarokért a Magyar Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE). A szervezet szerint ez január 1-jétől várható.
- Új eljárás egy koraszülött szállítással összefüggő sikkasztási ügyben
- Gátat szabnak a visszaéléseknek, erős kézben a betegszállítás
- Az OMSZ és a betegszállítók szerint hatékony az együttműködésük
- Péntektől az Országos Mentőszolgálat irányítja a betegszállításokat
- Vége a szociális taxi rendszernek
- Havas Szófia: problémás a hétvégi betegszállítás megszüntetése
- Júliustól az Országos Mentőszolgálat irányítja a betegszállítást is
A betegszállítókban több nyugtalanító kérdés is felmerült a 2012. január 1-jén várható módosítással kapcsolatban a szervezet múlt csütörtöki, az Országos Mentőszolgálat, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár képviselőivel tartott érdekegyeztető tárgyalása után. Az MBOE tagszervezetei ma előre nem kiszámítható, állandóan változó teljesítménydíjazás alapján működnek, ezért a nem gazdasági érdekek alapján működő Országos Mentőszolgálat irányítása egy hónap alatt akár 90 betegszállító vállalkozást juttathat a csőd szélére – állítja az érdekvédelmi szervezet.
A betegszállító kis-középvállalkozások hatékony gazdasági működéséhez fix szolgáltatási díj szükséges, hiszen az előre meg nem határozható bevétel nem teszi lehetővé az olyan alapvető feltételek biztosítását sem, mint a munkaerő finanszírozása és a gépkocsik fenntartása. A nem fix alapú szolgáltatási díj így végső soron a szervezetek gazdasági stabilitását sodorja veszélybe. Az MBOE döntését a jövő évi szolgáltatásról ezért a jelenlegi gázolajár-emelkedés is befolyásolja: ha a NEFMI által meghatározott éves betegszállítási keretösszeg nem követi a szervezet költségeinek emelkedését, a betegszállítás fenntarthatatlanná válik.
Az irányítás 2012. január 1-je utáni, zökkenőmentes biztosítására az OMSZ milliárdos nagyságrendű kiadásokat tervez 200 fő közalkalmazott felvétele és új hardver- és szoftverberuházások révén, amelyek éves fenntartása további több száz millió forintos többletköltséget jelent. Az ország és az egészségügy jelenlegi pénzügyi helyzetében ez a kiadás hatalmas terhet ró a költségvetésre, ráadásul teljesen indokolatlan is, mert kettős irányító rendszert hoz létre. Az MBOE által alkalmazott számítástechnikai rendszer egy tökéletesen működő GPS-alapú szoftver, amelynek éves fenntartása nem jelent plusz kiadást, hiszen azt a jelenlegi költségvetésükből finanszírozzák a betegszállítók.
A jelenleg működő részleges OMSZ irányítás és az MBOE megyei irányító szervezetei együttesen, az elmúlt három hónapban olyan eredményeket értek el, mely hatására érezhetően javult a finanszírozás és nőtt a hatékonyság. Mindezeket a belső tartalékok feltárásával sikerült elérni. Az MBOE ezért azt javasolja, hogy a jelenlegi betegszállítási modell legalább egy éves meghosszabbítása mellett a tárca képviselői és szakértői dolgozzák ki a rendszer gazdaságilag optimális működési kereteit. Ezzel egy időben a NEFMI rendezze a szolgáltatás költségarányos finanszírozási alapjait.