hirdetés
hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.
hirdetés

Az OMSZ és a betegszállítók szerint hatékony az együttműködésük

Az Országos Mentőszolgálat és a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) is úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy a távolsági betegszállítások irányításában történt változások óta hatékonyan tudnak együtt dolgozni. A két szervezet vezetője viszont az egészségügyi államtitkárság azon tervéről már eltérően vélekedik, amely szerint a jövő évtől az összes betegszállítást az OMSZ irányítaná az országban.

Július elsejétől minden olyan, megyehatárokon átívelő betegszállítást, amelyet az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) finanszírozási szerződésben álló szervezet végez, az OMSZ irányít.

Mártai István, az OMSZ főigazgatója hétfőn az MTI-nek kifejtette: júliustól a mentőszolgálat feladata lett a távolsági (megyehatárokon átívelő) egyszerű betegszállítások koordinálása. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hívások továbbra is az adott terület betegszállítóihoz futnak be, ők mindennap összesítik és az OMSZ-nek jelentik a másnapra tervezett feladataikat. Az OMSZ betegszállítás-irányítója a beérkező jelentéseket összesíti, egyezteti, és ha szükséges - például a felesleges párhuzamosságok kikerülésére - módosítja a terveket. Az OEP-nek a betegszállító-szervezetek és az OMSZ is adatot szolgáltatnak, az elvégzett feladatok finanszírozása ezek alapján történik.

Az első hónap tapasztalatai alapján a főigazgató azt írta: "az OMSZ mint állami egészségügyi intézmény gördülékeny, jó munkakapcsolatot volt képes kialakítani a betegszállító-vállalkozásokkal, cégekkel". Az Országos Mentőszolgálat jövő évi szerepbővüléséhez szükséges létszámnövelés, illetve infrastrukturális fejlesztések előkészületei megkezdődtek - tette hozzá.

Mártai István arra is kitért: álláspontjuk szerint a jövőben a szolgáltatás igénybevételének, vagyis a megrendelt betegszállítások indokoltságának szorosabb kontrollja is szükséges lenne.


Bíró Ferenc, az MBOE elnöke az MTI-nek úgy nyilatkozott: az egyes irányítási feladatok átadása zökkenőmentesen valósult meg, a megyei betegszállítási irányítók és az OMSZ irányítói jól együttműködnek. Véleménye szerint a tárca által kitűzött célok - a fölösleges kilométerek kiiktatása, az indokolatlan szállítások csökkenése, a párhuzamosságok megszüntetése és az átláthatóság - a végrehajtott jogszabály-módosítások révén már így is megvalósul.

Az MBOE elnöke ezért nem tartja szerencsésnek azt a tervet, hogy januártól az összes betegszállítási feladatot az OMSZ koordinálja. Ez olyan nagy számú feladat, amelynek koordinálásához az OMSZ-nél nagymértékű személyi és tárgyieszköz-fejlesztéseket kellene végrehajtani, ez pedig véleménye szerint indokolatlanul terhelné meg az egészségügyi költségvetést. A több feladat és az ehhez kapcsolódó nagy számú telefonhívás oly mértékig terhelhetné le a mentőszolgálat rendszerét, hogy veszélyeztethetné a mentés biztonságát - tette hozzá Bíró Ferenc.

Úgy véli, ehelyett "a rendszer belső finomításaira" kellene helyezni a hangsúlyt. Erre példaként kiemelt egy a napokban megjelent kormányrendelet-módosítást, amelynek révén az ellenőrzési lehetőségeiket kibővítve a teljesítményjelentés mellett a műholdas nyomkövető rendszer adatait is kötelesek jelenteni. Ettől átláthatóbbá válik a betegszállítás, az indokolatlan szállítások visszaszorításával, párhuzamosságok megszüntetésével csökkenhetnek a jelentett teljesítmények, és ennek következtében javulhat a finanszírozás.

Megjegyezte, hogy szigorítani kellene a betegszállítás igénybevételére vonatkozó szabályokat, ugyanis sok a szociális indokú és nem szakmai szempontú betegszállítás. Példaként elmondta, hogy egyes gyermekrehabilitációs intézményekből hétvégén a gyermekeket haza-, majd hétfőn ismét az intézménybe szállíttatják, így kvázi iskolabuszként használják a betegszállítókat.

(forrás: MTI)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés