Kísérlet igazolta a vásárlás pozitív hatását
A brit Brunel Egyetem kutatásai szerint kifejezetten egészséges vásárlóutcában sétálgatni és kirakatokat nézegetni – a vásárlás ugyanis az agy pozitív gondolkodással és élvezettel összefüggő agyi területeinek megnövekedett aktivitásával jár - írja a 168 óra.
Ez nem jelent meglepetést azok számára, akik ismerik az érzést, mikor megpillantják azt a gyönyörű pár fülbevalót vagy pulóvert, és felszabadul egy adag kedélyjavító endorfin. A kutatás is igazolta, hogy vásárlás közben erőteljesen emelkedhet a kellemes élmények során keletkező dopamin nevű neurotranszmitter szintje. Az ember jókedvű lesz, ráadásul ha egy barátjával vásárol, mindehhez társas élmény is kapcsolódik, így együtt pedig erősíti az immunrendszert, az agy is felfrissül.
Természetesen mindez csak azokra érvényes, akik élvezik a vásárlást. Akik nyűgnek tekintik, nem szeretik se a pénzt, se az idejüket pocsékolni erre, azok ne számítsanak az endorfinok kellemes hatására sem. Egy másik vizsgálat során az MIT, a Carnegie Mellon és a Stanford kutatói önkénteseket vizsgáltak fMRI-géppel, és rögzítették az agy különböző árucikkek fotóira adott válaszát. Ha a résztvevők olyan cikket láttak, amit szerettek volna megvenni, egy jó adag dopamin került be az agy jutalom-központjába.