Így indult az EESZT
Az Index szerint vegyesek a tapasztalatok a háziorvosoknál és kórházaknál az online ügyintézés bevezetésével.
Az átállás szerencsére munkaszüneti napra esik, amikor a legtöbb háziorvos, patika, rendelőintézet és kórház nem fogad betegeket, csak az ügyeletek működnek. Igazán csütörtökön derül ki, mennyire sikerült az átállás az e-egészségügyre, amelynek így hirtelen sok millió adatot kell kezelnie egyszerre.
A házi gyermekorvos azt mondta: ők kedden a tesztüzem során sikeresen tudtak csatlakozni az EESZT-hez. Az orvos szerint az igazi erőpróba csütörtökön lesz, amikor jönnek a betegek. Akkor fog kiderülni, hogy a rendszer bírja-e az országos terhelést. Az orvos fel van készülve arra, hogy ilyen nagy rendszernél az elején lehetnek problémák, de mint megjegyezte: ha a következő hónapokban beüzemelik, biztos vagyok benne, hogy az az orvosnak és a betegnek is jobb lesz.
Az új rendszer elvileg minden olyan medikai szoftverrel működik, amit a háziorvosok, gyógyszertárak és a kórházak jelenleg is alkalmaznak. Egy kórház informatikai munkatársa azt mondta: náluk problémák voltak ezzel, de az elmúlt napokban csak nagyon nehezen tudták elérni kérdéseikkel az átállás technikai és egyéb problémáinak kezelésére megadott központi számot az állami kórházakat fenntartó Állami Egészségügyi Ellátó Központnál (ÁEEK): az ÁEEK Support az egyetlen elérhető telefonszámon folyamatosan foglalt, ha esetleg ki is csöng, akkor 20-30-40 perces várakozás után sikerül elő emberrel beszélni, aki az esetek 90%-ban nem tud segíteni, majd visszahívást ígérnek, napok óta.
Náluk a problémát az okozza, hogy az intézményben használt medikai ügyviteli programot máig nem sikerült illeszteni az új rendszerhez, így szerda reggel nem is tudtak csatlakozni az EESZT-hez. Az illesztés egyébként nem az ÁEEK dolga, azt a szoftverek beszállítójának kell elvégeznie. Úgy tudjuk, néhány cég jelezte is: november elsejéig nem tudja elvégezni a szükséges módosításokat, ez november 8-10-re várható.
Egy Budapest környéki kisvárosban dolgozó háziorvos arról számolt be, hogy mindig is érdeklődött a számítástechnika iránt, user szinten jól el is boldogult eddig, de a csatlakozás kínszenvedés volt. A csatlakozás és a beállítások kb. 6 órát vettek igénybe egy rendszergazda asszisztálásával, aki a negyedik óra után mondta, hogy bocs, de ő már feladja.
Az időnként orvosdiplomával is nehezen értelmezhető számítástechnikai szaknyelven írt tájékoztatók segítségével végül nagy nehezen sikerült csatlakozni a hivatalos kommunikáció szerint eleve a kórházi rendszerekhez készített EESZT-hez.
Az Index összeállítása itt olvasható.