Hogyan befolyásolják a média üzenetei a vakcinázási hajlandóságot?
A Pennsylvania és az Illinois Egyetemek közös kutatócsoportja még a 2019-es amerikai kanyarójárvány idején készített reprezentatív, több mint 2300 résztvevő bevonásával végzett vizsgálatot egyes médiaüzenetek oltási hajlandóságot befolyásoló hatásairól.
Egy olyan videó, amin Anthony Fauci a vakcinázás előnyeit sorolja, önmagában megnézve növelte az oltási hajlandóságot. Az a videó, amelyen egy anyuka az oltás ellen szól, mert kisgyerekén kiütések jelentek meg, önmagában megnézve nem befolyásolta az oltási hajlandóságot. Az érdekes eredmény akkor született, amikor egyes csoportokkal mindkét videót megnézették, mert ekkor kiderült, hogy bár az anyuka videója önmagában nincs hatással az oltási kedvre, a Fauci professzor videója által kiváltott oltásikedv-növelő hatást viszont csökkenti. A kutatók szerint a jelenség hátterében az állhat, hogy az izoláltan szerzett információt hajlamosak vagyunk háttérbe szorítani, eljelentékteleníteni, de összefüggő információk már hatnak egymásra. A kutatók szerint ezért fontos, hogy a médiában a hatóságok folyamatosan és korán elkezdjék hangsúlyozni az oltások előnyeit, még mielőtt a mellékhatásokról szóló narratívák megjelennének.