hirdetés
hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.
hirdetés

Szaklappiaci körkép

Hirdetői ranglista: TOP 15 Magyarországon

Tavaly az előző évhez képest 179 millió forinttal kevesebbet, 933 milliót költöttek a gyógyszercégek a nyomtatott formátumú orvosi szaklapokban megjelenő reklámokra. A csökkenés egyértelműen a cégek hirdetési intezításán múlott, mivel a folyóiratok száma és a hirdetési árak nem változtak 2010-hez képest – áll a ComFit elemzésében.

A ComFit – az orvosszakmai médiafigyeléssel foglalkozó cég – a 933 millió forintnyi költést a kiadók hivatalos árjegyzékei alapján, vagyis listaár szerint számolta, 88 orvosi folyóiratot alapul véve. Ennek az összegnek 73 százalékát a költési lista első 15 helyén álló forgalmazók fizették ki. A Richter és az Egis, ahogy tavalyelőtt, úgy 2011-ben is a legnagyobb hirdető volt a piacon. A Richter harmadával növelte a reklám költségvetését 2010-hez képest, miközben hirdetett termékeinek száma csak kettővel emelkedett. A 47 reklámozott termék közül 2011-ben is a Xeterre fordította a legtöbbet, és (listaáron számolva) újra 14 millió forinttal támogatta a szereplését. Az Egis is közel 25 százalékkal többet költött, ám 2010-hez viszonyítva nyolccal kevesebb terméket promotált a szaklapokban. A Cover csoport 16 termékének hirdetésére már csak 46 százalékot fordított, a 2010-es 60 százalékhoz képest. A Pfizer 50 százalékkal növelte a hirdetésre fordított összegét, így helyet cserélt a GSK-val, amely 2010-hez képest 15 százalékkal kevesebbet költött hirdetésekre. A Pfizer költésének közel felét a generikus és second brand termékekre fordította.


A nyomtatott médiában reklámra legtöbbet költõ cégek rangsora
2011 

                                    Cégek

Megjelenés darabszáma (hirdetés)

Listaáron elköltött pénz
(Ft)

Richter Gedeon Nyrt

  281  

122 381 000

EGIS Gyógyszergyár Nyrt.

  145  

80 959 200

PFIZER Kft.

  164  

78 198 700

GlaxoSmithKline Kft. (GSK)

  119  

51 911 000

Novartis Hungária Kft

  94  

45 079 000

Servier Hungária Kft.

  83  

36 398 000

KRKA

  32  

35 294 000

AstraZeneca Kft.

  61  

34 565 600

SANDOZ Hungária Kft.

  63  

33 623 000

ROCHE Magyarország Kft.

  62  

30 557 000

Boehringer Ingelheim

  59  

29 778 000

Merck Sharp & Dohme Magyarország Kft. (MSD)

  67  

29 010 800

Sanofi-Aventis Zrt.

  58  

26 567 000

Bayer Hungária Kft.

  60  

24 392 000

Lilly Hungária Kft.

  38  

21 452 000

 

Míg 2009-hez képest 2010-ben minimális eltérések voltak a költési rangsorban, addig 2011-ben jelentős változások mérhetőek, melyek szoros összefüggésben vannak a szabadalmak lejártával, a generikusok előretörésével és a válsággal. Két generikus cég javította pozícióját – azaz növelte reklámköltségeit – a 2010-es évhez viszonyítva: a KRKA, amely 17 helyet lépett előre, illetve a Sandoz, amely 23-at ugrott. Az originális készítményeket forgalmazó cégek közül a Servier és az MSD került jelentősen előrébb a költéslistán, míg a Sanofi 8, a Bayer pedig 7 helyet esett vissza. Továbbá kikerült az első 15 közül a Janssen-Cilag és a Merck.

A 2012-es év további változásokat hozhat. A mindenhol érzékelhető nehézségek a kiadókat sem fogják kímélni. A kérdés az, hogy kik maradnak talpon, és ez hogyan érinti a reklám árakat. Továbbá a gyógyszercégeknél sincs vége a költségvetések csökkentésének, ami mindenképpen kihat a termékek reklámozására is.

 
Horváth Katalin, ügyvezető
a szerző cikkei

(forrás: ComFit Kft.)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés