hirdetés
hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.
hirdetés

Több mint egy milliárd forint reklámokra

Több mint egy milliárd forint, 190 gyógyszercég, 722 vényköteles termék, 2602 megjelenés. Ezek a számok mutatják a gyógyszercégek reklámköltéseit 2010 első 10 hónapjában.

Több mint egy milliárd forint, 190 gyógyszercég, 722 vényköteles termék, 2602 megjelenés. Ezek a számok határozzák meg a gyógyszercégek reklámköltéseit 2010. első 10 hónapjában. A 190 hirdető cég 722 különböző gyógyszert reklámozott, melyek 2602-szer jelentek meg a feldolgozott 88 orvosszakmai folyóiratban és azok supplementumaiban. Az 1023 milliós költést lista árakkal számoltuk, azaz a kiadók által megadott hivatalos árjegyzék szerint.

2010. első félévében a Richter Gedeon Nyrt. messze kimagaslik a többi gyógyszercég közül több mint 61 milliós költésével, melyet 44 termék reklámozására fordított. A GSK a Richter-hez képest közel feleannyi termék hirdetésére költött több mint 48 milliót, míg a Novartis 19 terméket 44 millióért hirdetett. Az Egis reklám költségének a felét a Covercard – Coverex termékekre költötték. A Sanofinál nem meglepő, hogy a költés egy harmada a diabetikus szerekre fordítódott.

  Szintek

2010.01.01. - 2010. 10.31.

Elköltött összeg (Forint)

1 Richter Gedeon Nyrt. 61.370.000
2 GlaxoSmithKline Kft. (GSK) 48.334.000
3 Novartis Hungária Kft 44.199.000
4 EGIS Gyógyszergyár Nyrt. 43.509.000
5 Sanofi-Aventis Zrt. 38.314.000
6 Ratiopharm Hungária Kft. 34.332.000
7 PFIZER Kft.  34.190.200
8 Merck Sharp & Dohme -Schering Plough (MSD - SP)  29.730.000
9 Janssen-Cilag Kft.  28.735.200
10 Servier Hungária Kft  25.816.000
11 Bayer Schering Pharma AG  24.573.000
12 AstraZeneca Kft.  24.468.000
13 MERCK Kft.  24.440.000
14 ROCHE Magyarország Kft.  23.516.000
15 Wörwag Kft.  13.913.400

Amennyiben a reklám költéseket termékek szintjén hasonlítjuk össze, úgy a legnagyobb költés a Covercard / Coverex csoport esetében mutatható ki. A két termék együttes reklám költsége megközelíti a 23 milliót. Ennek a csoportnak a költése önmagában majdnem eléri a céges ’rangsorban’ 14. helyen álló Roche össz reklám költségvetését.

A húsz legtöbbet reklámozott szer közül tíz a C ATC csoportba tartozik, így természetesen a kardiovaszkuláris szerek tették ki a költés majdnem felét. Az R ATC csoport négy szerrel a második a sorban.

  Szintek

2010.01.01. - 2010. 10.31.

Elköltött összeg (Forint)

1 COVERCARD  14.130.000
2 JURNISTA  13.389.200
3 Avastin 11.452.000
4 Exforge  10.977.000
5 Avamys  9.111.000
6 MERCKFORMIN-XR  9.011.000
7 COVEREX-AS KOMB FORTE  8.768.000
8 SYMBICORT  8.737.000
9 Obradon  8.713.400
10 Xeter  8.355.000
11 SPIRIVA  7.738.000
12 FOSTER  7.420.000
13 Forsteo 7.358.000
14 Rasilez  7.266.000
15 DIOVAN HCT  6.591.000
16 EPREX  6.400.000
17 Pritor  6.199.000
18 CADUET  6.056.000
19 GLUCOBAY  6.002.000
20 NORMAFLORE  5.896.000

Ha ATC 7 hatóanyag szerint vizsgáljuk meg a reklám költéseket, a perindopril és amlodipin esetében csak az Egis hirdetett, így a Covercard ATC 7 szerint is viszi a pálmát. A második helyen álló atorvastatin közel 14 milliós reklám költsége hét termék hirdetéséből adódik össze, melyek közül 8 millióval a Pfizer harmadik negyedévben bevezetett Obradon terméke ugrik ki. A rosuvastatin reklámozási költségét ugyancsak egy új belépő - Xeter - növelte meg. Az első félévben a clopidogrel hatóanyaghoz kötődött a legtöbb költés, de az akkor közel 10 millió forint már kisebb mértékben emelkedett az azóta eltelt három hónapban.

  Szintek

2010.01.01. - 2010.11.01.

Elköltött összeg (Forint)

1 C09BB04 (perindopril és amlodipine) 14.130.000
2 C10AA05 (atorvastatin)  13.914.732
3 C10AA07 (rosuvastatin)  13.745.000
4 N02AA03 (hydromorphone) 13.389.200
5 C09BA04 (perindopril és indapamide)  13.119.000
6 B01AC04 (clopidogrel hydrogen-sulphate)  11.469.733
7 L01XC07 (Bevacizumab)  11.452.000
8 C07AB07 (bisoprolol)  11.295.000
9 C09DB01 (amlodipine és valsartan) 10.977.000
10 A10BA02 (metformin)  10.050.474
11 R03AK07 (budesonide és formoterol)  9.691.000
12 R01AD12 (fluticasone furoate)  9.111.000
13 C09CA07 (telmisartan)  9.089.000
14 B03XA01 (erythropoietin-alfa)  8.856.000
15 C01EB15 (trimetazidine)  8.723.000

A gyógyszercégek orvosszakmai folyóiratokban közölt hirdetéseinek költsége megfelel a Pareto-elvnek: a cégek 20 százaléka vette meg a reklám felületek 80 százalékát. Az, hogy egyes cégek miért költenek sokat és mások miért nem, két dologra vezethető vissza. Egyrészt az egyes cégek költése közötti különbség oka, hogy az érintett terápiás területek és a célcsoportok száma más és más hirdetési stratégiát diktál. Egy dominánsan onkológiai portfólióval rendelkező cég hirdetés költése volumenében, összetételében mindenképpen eltérő lesz, mint egy, háziorvosok által felírható termékeket forgalmazó cég esetében, hiszen a kiindulópont az, hogy az elérhető folyóiratok köre egy nagyságrenddel nagyobb az utóbbi esetében. Másrészt ha megvizsgáljuk a reklámozásban vezető cégek reklám költési adatait termékre bontva és hozzávesszük a versenytárs termékek hirdetési költségeit az látszik, hogy a termékmenedzsereknél dől el a reklámozás volumene.

Az a termékmenedzser, aki hisz a média erejében, többet költ.

Horváth Katalin
a szerző cikkei

(forrás: ComFit Kft.)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés