Gyógyszerár-támogatás: elkerülhetetlen lesz a hatósági ár bevezetése?
Mint Hamlet apjának szelleme bukkan elő időről időre a hatósági ár bevezetésének lehetősége a hazai gyógyszerpiacon. A kormány elé kerülő legdrasztikusabb tervezet szerint akár 32-38 százalékos hatósági árcsökkentésre is számíthatnak az ipar szereplői. A szigorú kiadási fék közbeiktatását indokolja az a tény is, hogy januárban a tervezettnél 3,6 milliárd forinttal több pénz áramlott ki ártámogatásra, s állítólag hasonló volt a tendencia februárban is.
A Széll Kálmán Tervben foglaltak szerint 2012-2013-ben összesen 120 milliárd forinttal kell csökkenteni az egészségpénztár gyógyszerár-támogatásra szánt keretét. Ebből első lépésként idén 83 milliárdos visszavágást hajtottak végre, így a tavalyi 296 milliárd helyett 2012-ben már csak 219 milliárd forint fordítható a fenti célra. Jövőre ezt újabb 37 milliárdos kasszacsökkentés követné. A tavaly tavasszal megfogalmazottak szerint tehát 2013-ben 182 milliárd forint lenne fordítható a gyógyszerek ártámogatására.
A MedicalOnline információja szerint ezt további 40 milliárddal kívánják megfejelni, így egyes elképzelések szerint legfeljebb 140 milliárd forintot lehetne jövőre a medicinák árának kiegészítésére fordítani. E plusz megtakarításra állítólag a hiánycél 3 százalék alatt tartása miatt van szükség.
Az elmúlt két esztendő megtakarítást célzó akciói nyomán azonban ma már erősen leszűkült a mozgástér, egyre kevesebb pénz vonható ki a gyógyszerkasszából, a gyártók terhei pedig nem növelhetők tovább. Félő ugyanis, hogy a magyar cégek külföldre viszik a gyártást, a külföldiek pedig elviszik termékeiket az országból. Vagyis a gazdaságpolitika többet veszítene a réven, mint a vámon.
Mint ilyenkor mindig, most is zajlik az ötletelés arról, miként lehet a 40 milliárdos többletet előteremteni. Ennek során felmerült az OTC termékek forgalmi adójának növelése, illetve az úgynevezett spanyol modell átvétele. Ez utóbbi azt jelenti, hogy kötelezően csökkentetnék azoknak a generikus változattal nem rendelkező, originális készítményeknek az árát, amelyek legalább tíz éve forgalomban vannak Magyarországon. S persze, mint ilyenkor mindig, felmerül a hatósági árcsökkentés lehetősége is. Most épp három változattal is zajlik a számolás: 38, 32 illetve a görög példa nyomán 25 százalékos hatósági árcsökkentéssel.
Ezek az intézkedések érintetlenül hagynák a támogatott készítményekért térítési díjat fizető betegek jelenlegi terheit. Ugyanakkor az is felmerült, hogy minimális dobozdíjat vezetnének be azoknál a medicináknál, amelyek térítési díja még a 300 forintot sem éri el. E közel félezer termékért tehát nem 60-70-80 forintot fizetnének a betegek, hanem 300 forintot.
A Széll Kálmán Terv megfejelése azonban csak a problémák egyike. A döntéshozóknak azzal is szembe kell nézniük, hogy a szépen kigondolt 83 milliárdos megtakarítás sem tartható – mint azt az első hónap adatai igazolják. Januárban ugyanis tetemes, 3,6 milliárdos kasszatúllépés volt, s hasonló tendencia várható állítólag februárban is. Vagyis ez az igen sok szereplős piac nem feltétlenül úgy működik, ahogy azt az íróasztaloknál kigondolják. Mindebből az következik, hogy már idei számot is korrigálni kell, vagyis ahhoz, hogy a 83 milliárdos megtakarítás tartható legyen, újabb intézkedésekre van szükség.