Egyes gyógyszerek eltűnhetnek a patikákból
Az innovatív gyógyszereket gyártó mintegy 25 vállalat fizeti meg a gyógyszerekre kirótt extra adó 80 százalékát, míg a hazai cégekre a húszmilliárdos összeg maradéka, mintegy 4 milliárd forint juthat, írja a Népszava.
A támogatott orvosságok árának minden ötödik forintját a gyógyszergyártók fizetik. Most júliustól újabb, úgynevezett „extraprofit” adót kell fizetniük. A múlt hét szombati kormányrendelet szerint a 10 ezer forintot meg nem haladó termelői áras gyógyszerek esetén 20 százalékos, a 10 ezer forint feletti termelői áras gyógyszerek esetén 28 százalékos mértékű befizetési kötelezettség terheli az ágazati cégeket.
A lap úgy tudja: a tízezer forintnál olcsóbb és drágább termékek adósávjának megkülönböztetése épp a magyar gyártók védelmében került a jogszabályba.
Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) közleményében már jelezte: a döntést elhibázottnak és veszélyesnek tartják. A lapnak Holchacker Péter, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének igazgatója elmondta: a majd ezermilliárdos teljes hazai gyógyszerpiac negyedét érintő készítmények után kell a most bevezetett extra adó legnagyobb hányadát befizetni. Összességében ez azt is jelenti, hogy a 20 milliárd forintos „extraprofitadó” több mint 80 százalékát kizárólag az innovatív gyógyszercégek fizetik, mindeközben ezen készítmények biztosítják a magyar betegeknek a legnagyobb egészségnyereséget.
Ezek közé tartoznak például a cukorbetegség, a daganatos megbetegedések, a szív- és érrendszeri megbetegedések, a pszichiátriai betegségek, vagy akár a ritka megbetegedések kezelésére szolgáló, pótolhatatlan modern készítmények. Az érintett cégek háromféle módon reagálhatnak az új adókra. Ha van új gyógyszere valamilyen betegségre, azt nem hozza be a magyar piacra. Az új európai gyógyszerek kétharmada már most se jön be Magyarországra. A második, hogy a már meglévő terápiák szűkülhetnek azáltal, hogy kisebb mennyiséget szállítanak ide, különösen akkor, ha valamilyen okból (például gyógyszerhiány) a gyártónak is kisebb volumene van egy adott időszakban. A harmadik, a legdurvább lépés, amikor egy cég kénytelen kivonulni erről a piacról.