hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.

Adósságrendezés lesz, a szebb jövőre viszont még várni kell

A jövő évi költségvetési tervekben szerepel az a 60 milliárd, amely segítené rendezni az intézmények zilált pénzügyi helyzetét, s több jutna az alapellátásnak is, több pluszra azonban nem számíthat az ágazat. Az E-Alap kiadási sorai megegyeznek a tavalyi költségvetési törvény tételeivel .

Néhány bevételi illetve kiadási tételt kivéve szinte fedik egymást az idei illetve a jövőre tervezett ágazati költségvetés számai. Az egyes sorokon megjelenő néhány tíz, esetleg egy-két milliárdos különbségek legfeljebb az infláció egy részének pótlásából, vagy mint például a táppénz kiadások növekedésének esetében, a foglalkoztatottak számának emelkedéséből adódik.  Az E-Alap jövő évi kiadásai közül mindössze két összeg érdemel figyelmet. Az egyik a kiadási, míg a másik a bevételi oldalon.

Az első az a 10 milliárdos többlet, amelyet a „háziorvosi ellátórendszer megújításának I. ütemére” állítottak be a költségvetési tervbe. Csakhogy, míg idén 101 milliárd forint szerepelt az E-Alap költségvetésében, jövőre ez az összeg már csak 97 milliárd, tehát a növekmény mindössze 6 milliárd forint. Abban az esetben viszont, ha tényleg megvalósul az a napokban Zombor Gábor által bejelentett intézkedés, mely szerint a kártyapénz kizárólag a háziorvosi munka javadalmazásáért jár majd, s nem kell belőle például bérleti díjat és esetleg rezsit fizetni, mivel azt vagy a helyi önkormányzat vagy az állam vállalja magára, e tíz milliárd valóban az alapellátás fejlesztésére fordítható.

A másik a százalékos egészségügyi hozzájárulás összege, amely hirtelen 40 milliárd forinttal emelkedne az idei 157,5 milliárdhoz képest. E többlet valószínűleg a béren kívüli juttatások, nevezetesen a cafeteria adókulcsának tervbe vett jelentős emelkedéséből adód(na). Mivel a jövő évi adótörvény tervezetének vitája még nem zárult le, s ennek egyik kritikus pontja pont a cafeteria adójának jelentős emelése, így ma még nem tudni, hogy valóban számolhat e 40 milliárddal az OEP vagy sem. Ez egyébként már csak azért is kérdéses, mert az emelkedő adókulcs a munkaadókat nyilván a béren kívüli juttatás csökkentésére ösztönözné. Az idei 19 milliárdhoz képest emelkedne a népegészségügyi termékadóból származó bevétel (25,3 milliárd), vélhetően a tervbe vett újabb termékadók kivetése okán.

Gyógyszerkiadásokra egyébként jövőre – a gyártók által különböző jogcímen befizetendő 58 milliárd forinttal együtt – összesen 298,1 milliárd jut, míg gyógyászati segédeszköz illetve a kötszerek támogatásra 44,9 , illetve 6 milliárd. Nem változnak a közgyógyellátási keretek sem. E célra egyébként összesen 18,3 milliárd forintot szánnak a terv készítői.

Az összevont szakellátás kerete 14 milliárd forinttal emelkedne, s így 615 milliárd lenne, de betegszállításra (6,1 milliárd), művese kezelésre 23,1 milliárd), otthoni szakápolásra (4,6 milliárd) , illetve a laboratóriumi vizsgálatok költségeinek fedezésére (21,1 milliárd) hajszálnyi eltéréssel annyit szánnak, mint idén. Két milliárddal viszont több jutna a védőnői szolgálatnak (22,4 milliárd). 

Az ágazati figyelem középpontjában két tétel áll: az adósságkonszolidációé, illetve a bérrendezésé. Ami az utóbbit illeti, konkrét szám a költségvetési tervben nincs, csupán „szóbeli ígéret” a folytatásra, ami egyébként az elmúlt napokban már több fórumon élőszóban is elhangzott. A törvénytervezet szerint: „2015-ben is folytatódnak a közszolgálati dolgozók megbecsülése érdekében tett intézkedések. Elindul a fegyveres és rendvédelmi életpálya-modell, amelyre 44 milliárd forintot biztosít a Kormány. Első ütemben, 2015 júliusában átlagosan  30%-kal nőnek a bérek. A béremelések hatása bruttó 44 milliárd forintot tesz ki. 2015-ben is folytatódik a pedagógusok béremelése, a tavalyi átlagos 30%-os emelés  után 2017-ig minden évben növekszik az ágazatban dolgozók bére.

Az egészségügyben dolgozók is számíthatnak a Kormányra jövőre is. Már negyedik  éve, több lépcsőben zajlik az egészségügyi dolgozók béremelése, amelynek egyaránt  részesei az ápolók, az orvosok, a szakorvosok, a rezidensek, a háziorvosok, a védőnők  és a fogorvosok.”

Az egészségügyi intézmények adósságrendezésére a Miniszterelnökség céltartalék kerete nyújthat fedezet, ebben a fejezetben szerepel az a 60 milliárd, amely – mint azt az egészségügyért felelős államtitkár a napokban elmondta – különböző feltételek teljesülése esetén, több részletben eljuthat az intézményekhez.

 

Egészségbiztosítási ellátások kiadásai
(milliárd Forint)

2014. évi
költségvetés

       2015. évi
   tervezet

Egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai

 

 

Táppénz

53 890,70

58 028,20

Gyermekápolási táppénz

2 469,70

3 015,20

Baleseti táppénz

6 639,60

7 456,60

Természetbeni ellátások

 

 

Gyógyító-megelőző ellátás

 

 

Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás

101 047,50

  10 000,0 + 97047,5

Védőnői szolgáltatás, anya-, gyermek- és ifjúságvédelem

20 698,20

22 448,20

Fogászati ellátás

24 446,80

25 946,80

Betegszállítás és orvosi rendelvényű halottszállítás

6 046,90

6 196,90

Művesekezelés

23 171,10

23 171,10

Otthoni szakápolás

4 479,80

4 596,80

Mentés

28 738,30

29 447,20

Laboratóriumi ellátás

21 118,50

21 191,30

Összevont szakellátás

614 955,20

629 579,80

Gyógyfürdő és egyéb gyógyászati ellátás támogatása

4 200,00

4 200,00

Gyógyszertámogatás

 

 

Gyógyszertámogatás kiadásai

222 414,00

222 414,00

Speciális beszerzésű gyógyszerkiadás

15 700,00

15 700,00

Gyógyszertámogatási céltartalék

56 000,00

58 000,00

Gyógyászati segédeszköz támogatás

 

 

Kötszertámogatás

6 000,00

6 200,00

Gyógyászati segédeszköz kölcsönzés támogatása

300

200

Egyéb gyógyászati segédeszköz támogatás

45 000,00

44 900,00

Utazási költségtérítés

5 240,00

5 334,30

Nemzetközi egyezményből eredő és külföldön
 történő, tervezett ellátások kiadásai

 

 

Sürgősségi ellátás EGT-n, Svájcon belül

6 401,20

8 856,60

Sürgősségi ellátás EGT-n kívül

150

193,4

Külföldön tervezett egészségügyi ellátások megtérítése

1 000,00

1 000,00

Külföldön történt speciális egészségügyi ellátások

300

224

Külföldön igénybevett Magyarországon nem
 elérhető

1 700,00

1 730,60

 

 

 

Horváth Judit
a szerző cikkei

cimkék

Könyveink