hirdetés
2025. február. 24., hétfő - Mátyás.
hirdetés

A patikákban is megjelenhet a polcpénz

A korábban márkahű vásárlók egyre inkább árérzékennyé válnak. A vényköteles és a vény nélküli készítmények forgalma egyaránt lelassult az elmúlt években, annak ellenére, hogy akad gyógyszertár, ahova hetente 30-40 patikalátogató is bejelentkezik a gyártók képviseletében.

A lakosság gyógyszerre fordított kiadásai a várható élettartamhoz képest meglehetősen magasak Magyarországon. Emögött akár az is állhat – fejtette ki egy keddi, a Kreatív által gyógyszeripari marketingeseknek szervezett konferencián az IMS Health munkatársa, Szabó Csenge -, hogy bár a betegek kiváltják, ám mégsem szedik végig a terápiájukhoz rendelt készítményeket. Vizsgálatuk szerint hasonló képet mutatnak a közép-kelet-európai országok. A nyugat-európai államokban többet költenek, ahhoz  azonban nagyobb születéskor várható élettartam is kapcsolódik.

A hazai patikák forgalmának 80 százalékát 550 – vényköteles illetve recept nélkül is megvásárolható – termék teszi ki, bár az IMS regisztrációja szerint a gyógyszertárakban összesen 2800 terméket forgalmaznak. Az adatok tehát azt bizonyítják, hogy magasan koncentrált a hazai piac, ami lehetőséget adhat egyrészt a gyártóknak arra, hogy sikeresebb jelenlétet produkáljanak a gyógyszertárakban, a patikáknak pedig arra, hogy némileg diverzifikálják a kínálatukat. Kiderült továbbá, hogy Magyarországon a régiós átlagtól némileg alacsonyabb, 4 százalékos a gyógyszertárak jövedelmezősége. Bár  Lettországban, Litvániában a gazdasági válság, Svédországban pedig a patikák állami tulajdonlása miatt még ennél is alacsonyabb.

2011 elejétől egyre gyakoribb a helyettesítés (a receptek kiváltásakor) a gyógyszertárakban, derült ki a cég erre irányuló vizsgálatából. Bár az ár nagyban befolyásolja az esetleges helyettesítést, a „jó ár” nem feltétlenül elégséges ok ahhoz, hogy egy másik terméket ajánljanak a patikusok.

A különbségekről szólt az IMS OTC üzletágának vezetője Márkus Ádám, akinek előadásából kiderült: a patikák 58 százaléka hozza a forgalom 80 százalékát, ami egyben azt is jelenti, hogy a teljes forgalom maradék 20 százalékát 1000 közforgalmú patika bonyolítja le. Naponta 160 ezer látogató fordul meg a gyógyszertárakban, egy patikában átlagosan 64 betérő beteggel lehet számolni. A kutatások szerint az elmúlt egy évben a legalacsonyabb, 1000 forintig terjedő értáékkategóriából az 1000-2000 forintos sávba kúszott fel egy-egy átlagos vásárlás összege. Ez részben annak tudható be, hogy drágább készítményeket, illetve több terméket vásárolnak egyszerre, az OTC készítmények esetében például a nagyobb, gazdaságosabb kiszereléseket keresik. A patikai tranzakciók 40 százalékában egyébként kizárólag OTC készítményt vásárolnak.

A 2009 szeptemberétől 2012 augusztusáig tartó időszakot kiemelve vizsgálták a készletszinteket. A patikai termékek közül az étrendkiegészítők stabilan tartották magukat, míg a vaklicit eredményeként jelentősen csökken a vényköteles termékek, s kisebb mértékben az OTC készítmények patikai készlete. Korábban kereskedelmi szempontból meghatározó volt, hogy a cégek úgynevezett készletnyomás lehetőségével promotáljanak egy-egy márkát, s különböző akciókkal érjenek el nagyobb értékesítést. A gazdasági válság és a patikák nehéz helyzete miatt ez a stratégia ma már nem fenntartható, s folyamatos figyelmet kíván, hogy miként pörög ki egy-egy termék a gyógyszertárakból.

Háromszáz hazai gyógyszertárban készítve interjút arra kerestek választ, hogy az OTC termékek illetve az étrendkiegészítők esetében milyen tényezők játszanak szerepet egy-egy cég iránti patikusi lojalitás kialakulásában. Ebből a szempontból – kevésbé meglepő módon - legfontosabb a kereskedelmi kapcsolat, vagyis a határidők és a kedvezmények mértéke.  A változásokat egyébként az is jól dokumentálja, hogy a korábban márkahű vásárlók egyre inkább árérzékennyé válnak, s egyes termékcsoportok esetében – mint például a vitaminok és a kozmetikumok – az ár, mint fontos tényező jelent meg a patikákban. Mindent összevetve azonban egyaránt lelassult a vényköteles és a vény nélküli készítmények forgalma.

A legtöbb patikában két-három fajta tradicionális promóciós anyagot engednek kihelyezni. Az eladást illetően sokat jelent a láthatóság, s míg korábban abc sorrendben, vagy terápiás területek alapján helyezték ki a készítményeket, most már a polctervezés is terjed.

A Horváth Péter (Sopron), Bartus György (Kiskunlacháza), Harmatta Levente (Pécs), Zolnai Krisztina (Szeged), Kamondi Bálint (Alma gyógyszertárak) részvételével megtartott kerekasztal beszélgetés során kiderült például, hogy a korábbi éles elutasításhoz képest oldódóban a szabadpolc patikai alkalmazásával szembeni ellenérzés, mondván: ahhoz, hogy a patika a fenntartásához szükséges jövedelmet megtermelje, igazi merkantil eszközöket is alkalmazni kell. Ennek keretében többen az úgynevezett polcpénzt sem tartották elutasítandónak. Jelenleg alig 50 gyógyszertárban van szabad polcos rendszer, s a mozgás egyelőre kétirányú: van ahol épp áttérnek rá, s van ahol visszatérnek a kizárólagos tárához. A hozzászólásokból az derült ki, hogy a patikus szemléletétől, illetve a gyógyszertár fizikai adottságától függ a jelentős helyigényű polcrendszer alkalmazása. Az sem mellékes, hogy kiépítése többletkiadással jár, hiszen lopásgátló csipogókat kell felszerelni, biztonsági őrt alkalmazni a tolvajok ellen.

Arra a kérdésre, hogy hány patikalátogató keresi fel a gyógyszertárat, meglepő válaszok érkeztek. A szegedi Kígyó patikában például heti két napot jelöltek ki fogadásukra. A bejelentkezett 30-40 látogatót fél órás intervallumokban fogadják, s mint Zolnai Krisztina megjegyezte: óriási felkészültségbeli különbségeket tapasztalnak körükben. Nem érti, tette hozzá, hogy a tudás hiányának felismeréséhez a patikusnak miért elegendő egyetlen találkozás, miközben a munkáltató cégeknek ehhez fél-egy évre van szükségük. Sopronban  viszont ma már kizárólag azoknak a vállalatoknak a munkatársait fogadják, ahonnan a készlet jelentős részét beszerzik. Horváth Péter azt is megjegyezte, nem biztos, hogy a gyártóknak ezt az ismertető-promóciós módszert – vagyis a patikalátogatók alkalmazását – kellene erőltetniük. Előfordul az is, hogy egyetlen cégtől 3-4 ember jelentkezik be, mivel a készítményeket terápiás csoport szerint felosztják közöttük. Jobb lenne, ha egy cégtől, egy patikába egy látogató járna. Az Alma patikahálózatban, illetve Pécsett a látogatókat csak a központokban fogadják. A patikalátogatók által közvetített szakmai információk jók, fűzte mindehhez Bartus György, ám azt visszautasítják, amikor az orvos ellenőrzése a cél.

Szeged a saját gyakorlatát gondolja továbbadhatónak, a Tisza parti városban ugyanis hetente szakmai referálókat tartanak, ahol a cégek képviselői adnak szakmai tájékoztatást a készítményekről. Igaz, ehhez a Kígyó patikában a feltételek is adottak, hiszen rendelkeznek egy előadóteremmel.

Ami a promóciós anyagok kihelyezését illeti, van ahol kizárólag azok az anyagok kerülhetnek ki, amelyekkel kapcsolatban megállapodás született a vállalat és a patika között. Kiderült, szórólapok helyett inkább az ötletes megoldásokat kedvelik, például az egyik cég kihelyezhető gyermekrajztábláját – Pécsen a rajzokból kis kiállítást is szerveztek -, illetve azokat az apróbb, szellemes tárgyakat, amelyeknek vlamilyen módon forgalomnövelő hatásuk is van.

Horváth Judit
a szerző cikkei

Könyveink

  • learn more Hány barátod is van?

    Könnyű a hálózatok tudományában egy elvont matematikai elméletet látni. Pléh Csaba, Unoka Zsolt és munkatársaik könyve gyökereiben megváltoztatja...

  • learn more MENSCHENWÜRDIGES STERBEN – RECHTSLAGE ZUR STERBEHILFE IN EUROPA

    A tartalomból: Kálmán Györgyi: Einführung Mihály Filó: Kampf um die Objektivität. Die...

  • learn more Sportélettani kislexikon

    A sportélettan a sportnak és általában az emberi test mozgásainak az életfolyamatokra gyakorolt hatásaival, és a teljesítőképesség lehető...

  • learn more Marketing pirula recept nélkül

    A könyv az egészségügy speciális, de sokakat érintő területét vizsgálja, és az elméletet egyben konkrét gyakorlati példákkal...

  • learn more Hospice szakápolástan

    Az otthoni hospice ellátás egyre jobban terjed hazánkban. Jelen kötet segítséget nyújt a haldokló betegek otthoni ellátásában, ápolásában a...

  • learn more Szalagsérülések

    A „Traumatológia Témakörök” sorozat 1993-ban indult az akkori Országos Traumatológiai Intézetben. A zsebkönyvek szerzői többnyire traumatológusok, akik a...

  • learn more Tehetség/Talentum Jó szerencse, semmi más?

    "Jelen könyv Czeizel professzor életműve összefoglalásának is tekinthető a tehetség témakörben. A világhírű...

  • learn more Funkcionális anatómia

    A tankönyv a hallgatók számára biztosítja azon az ismereteket, melyek elsajátítása lehetővé teszi a szakmai tárgyak megértését,...

  • learn more Az emlőrák korszerű sebészete

    A női kebel a nőiesség jelképe és az emberiség fennmaradásának egyik záloga. Megbetegedései emiatt kiemelten fontosak, a gyógyítás...

  • learn more Ärztliche Kommunikation

    Die Arzt-Patienten-Beziehung erfordert über die alltäglichen Kommunikationsfähigkeiten hinausgehend auch spezielle Kenntnisse. Die alltägliche Praxis...

  • learn more A jungiánusok - Összehasonlító és történeti nézőpont

    Végre magyarul is olvasható a Carl Gustav Jung svájci pszichiáter követőiről elnevezett nemzetközi mozgalom,...

  • learn more Új tápanyagtáblázat

    A könyv a bevezetés és a táplálkozási alapfogalmak tisztázása után 12 fejezetben foglalja össze témája tudnivalóit. A bemutatás a...

  • learn more Figyelem és értelmezés

    „Amit ezzel a könyvvel kapcsolatban mondok, az a pszicho-analitikus ülésre is érvényes; határozottan az a benyomásom, hogy a pszicho-analitikus...

  • learn more Méregtől a gyógyszerig

    Az író legjelentősebb cikkeiből történt válogatás mind az értő, mind a laikus olvasó számára értékes és érdekes ismeretanyagot nyújt. A...

  • learn more Kockázatbecslés és kockázatkezelés a pszichiátriában

    A pszichiátriai megbetegedések és a krízisállapotok növelhetik az öngyilkosság, az erőszakos magatartás és...

  • learn more Fukushima [3.11] Maradjunk vagy menjünk? (memoár) - Személyes történet a 2011-es tohokui földrengésről, tsunamiról és a fukushimai atomkatasztrófáról

    Popovics Péter a családjával együtt 10 évet élt Japánban, és Yokohamában (Fukushimától 180 km-re) élte át a 2011 márciusi történelmi földrengést, melynek következményei gyökeresen megváltoztatták mindannyiuk életét. Az emlékirat egyrészt a szerző gyerekeinek nyújt magyarázatot a család gyökereire, másrészt pedig feldolgozza családjuk azon megpróbáltatásait, melyekre a fukushimai atomerőműbaleset következtében az események sodrása nem adott lehetőséget. A könyv központi része a földrengés napjától számítva napi bontásban mutatja be a katasztrófa kibontakozásával párhuzamosan a velük történteket mindaddig, amíg el nem hagyták Japánt. Nyelv: magyar...

  • learn more A magánpraxis-marketing kézikönyve

    A magyar privát egészségügy robbanásszerű növekedésének lehetünk tanúi. De évről évre már nem csak a magánpraxisokban...

  • learn more A gyógyszerészet kialakulása és fejlődése

    A könyv átfogó képet nyújt a gyógyszerészet kialakulásáról és fejlődéséről az őskortól napjainkig. A szerző...

  • learn more Híres magyar orvosok IV.

    A szerzők az 1500-as évektől napjainkig közel 30 kiválóságot mutatnak be életútjukon, munkásságukon és társadalmi szerepükön keresztül. Az...

  • learn more A szociális agy kultúrtörténete

    E kultúrtörténeti kötet a kezdetektől egészen máig feltárja az emberi agy fejlődését, bemutatva azt is, hogyan alakított ki...