A jövő útja: rakétákkal a kontinensek között?
Concorde után Airbus 380
Világszerte évente átlagosan négy százalékkal nő a repülőgépeken utazók száma. A fapados légitársaságok olyannyira leszorították az árakat, hogy ma sokkal többen megengedhetik maguknak a repülést, mint korábban. A repülőterek viszont már nem tudnak több gépet fogadni.
Becslések szerint 2005-ben a légiutasok száma az Európai Unió országaiban eléri a 900 milliót; egyedül a London Heathrow-n 75 millió utasra számítanak. Az ötven legnagyobb európai repülőtér között ott van a budapesti ferihegyi is, jóllehet utasforgalma nem éri el a legnagyobb európai légikikötő, a Heathrow forgalmának tizedét sem.Csúcsidőben Frankfurt, London, Amszterdam percenként fogad vagy indít egy-egy repülőgépet. A fel- és leszállás közötti idő viszont nem csökkenthető tovább. Felszálláskor ugyanis a szárnyvégekről örvények válnak le, s ezekbe veszélyes belerepülni. Éppen emiatt a gépek csak meghatározott időközönként és távolságban követhetik egymást. Európában már ma is kerülő utakra kényszerülnek, mert a jelenlegi légi irányítási rendszerek a főútvonalakon nem tudnak biztonságosan több repülőt kezelni. (A Ferihegyen idén májusban új légi irányítási rendszert vezettek be, hogy több gépet tudjanak biztonságosan fogadni. A magyar repülőtéren eddig óránként 25 gép szállhatott le, a változtatásnak köszönhetően már 40.) A repülőterek bővítésének határt szab, hogy nincs több légifolyosó. Erre megoldást kínálhat, ha ugyanannak a településnek a másik végébe újabb légikikötőt építenek. Kevésbé költséges megoldás, ha a jelenlegieknél nagyobb, egyszerre több utas szállítására alkalmas gépeket készítenek
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!