hirdetés
2024. április. 16., kedd - Csongor.

A hospice és az otthoni szakápolás is az alapellátás része lehet

A MedicalOnline információi szerint még a nyári rendkívüli parlamenti időszakban elfogadják az új alapellátási törvényt. A munka azonban nem ér véget; a részletek jó részét rendeletekben szabályozzák majd.

Több tucat miniszteri rendelet vár megfogalmazásra, amelyekben részletesen szabályozzák például a háziorvosok, házi gyermekorvosok, iskolaorvosok, védőnők és fogorvosok munkájának, valamint az általuk biztosított  ügyeletnek a részletes szakmai szabályait. S bár az alapellátási törvény tervezete hangsúlyozza, hogy megmarad az alapellátók szabad megválasztásának joga, újabb rendeletben kívánják pontosítani e választás, a jelentkezés, a jelentkezés elutasításának, az átjelentkezésnek valamint az ezzel kapcsolatos vitás kérdések rendezésének részletes szabályait.

Ezzel együtt a törvény az alapellátók számos régóta akut problémáját igyekszik orvosolni. Jelentősen csökkenti például kiszolgáltatottságukat a helyi önkormányzatoknak. Ezt szolgálja a többi közt a korábban sok vitát okozó, helyenként eltérő feladat-ellátási szerződések egységesítése, de az is, hogy a jövőben az alapellátók „háta mögött”, megkérdezésük nélkül nem lehet megváltoztatni a jogviszonyukat. Azzal is igyekeznek megakadályozni az esetenként előforduló önkormányzati önkényeskedést, hogy a kialakítandó körzeteket véleményeztetni kell az országos módszertani intézettel.

Az egységes szakmai színvonal biztosítását szolgálja a korábban már létezett, kollegiális szakmai vezető tisztség újraélesztése, ráadásul az alapellátás minden szerepelőjét – háziorvost, házi gyermekorvost, fogorvost, védőnőt – érintően. Járási, megyei és országos szinten hozzák létre jövő év elejétől az új minőségbiztosító „hálózatot”.

Hosszú szakmai vita zajlott arról, számolt be a törvényelőkészítő munkáról az Országgyűlés Népjóléti bizottságának szerdai ülésén Zombor Gábor,  hogy hova sorolják az otthoni szakápolást, illetve az otthoni hospice ellátást. Végül arról született döntés, hogy e fontos tevékenységek az alapellátás részét képezzék a jövőben. Az egészségügyért felelős államtitkár ugyanakkor nem zárta ki annak lehetőségét, hogy e témában további szakmai egyeztetések is lesznek.

Az alapellátók kapuőr szerepének erősítését, s egyben a definitív ellátások számának növelését is szolgálni kívánja az új törvény. Vélhetően ezért került bele egy olyan passzus, amely szerint külön díjaznák, ha a doktorok szakmailag megalapozott és költséghatékony betegbeutalási gyakorlatot folytatnak. Az így kapott többletet fejlesztésre fordíthatnák.

Kicsi, ám az érintettek szempontjából fontos része a törvénytervezetnek, hogy a házi gyermekorvosok 19 éves korukig (ez jelenleg 18 év) láthatják el a hozzájuk bejelentkezett gyerekeket, illetve fiatalokat, miközben persze  azzal is számoltak a jogszabályalkotók, hogy rohamosan fogynak a házi gyermekorvosok, vidéken pedig nagyon sok helyen nincsenek is ilyen körzetek. Ezért házi gyermekorvosi ellátást a 14-19 év közöttiek esetében háziorvos is nyújthat – ha ezt a lehetőséget választják az érintettek.

Mégse számolják fel – mint arról korábban szó volt – a területi ellátási kötelezettség (tek) nélküli alapellátási praxisokat, bár az is igaz, hogy tek nélkül már nem lehet új praxist szerezni. A törvény mintha inkább a tek-nélküliek integrálásának irányában mozdulna el, hiszen a jövőben számos olyan juttatásból részesülhetnek, amelyre még jelenleg nem tarthatnak igényt.

 

Háziorvosi finanszírozás 2010–2014

 

Kártyapénz

Egy-egy kártya az azt leadó beteg életkorától függően más és más pontszámot jelent. A 0-4 év közötti gyermekek után például havi 4,5, a 15-34 év közöttiek esetében 1, míg a 60 év felettieknél ismét emelkedik, 2,5 pont jár. A háziorvosi kasszában lévő, havi szintre lebontott összeget elosztják az adott hónapban háziorvosokhoz bejelentkezettek pontszámával, ebből jön össze a havonta változó értékű pont/forint érték. A háziorvosi teljesítménydíj elszámolásának alapjául szolgáló Ft/pont érték 2003-tól sokáig változatlanul 162-166 Ft/pont között mozgott. 2012. novembertől 184-188 Ft/pontra emelkedett ez az érték. Az újbóli emelésre 2013. novemberétől került sor, ez alkalommal  visszamenőlegesen 2013. januári hatállyal, s így a 184-188 Ft/pont érték 200 Ft/pont fölé emelkedett. Ez körülbelül további 4 milliárd forint többlet bevonását igényelte. A 2012 utolsó két hónapjában végrehajtott hasonló díjemelés további 4,5 milliárd forintot igényelt 2013-ban. 2014-ben 300 ponttal növekedett azoknak a háziorvosi szolgálatoknak a degressziós ponthatára, melyek háziorvosi szakvizsgához szükséges szakgyakorlatot letöltött szakorvos-jelöltet, esetleg szakorvost illetve további szakdolgozót alkalmaznak teljes munkaidőben. Ennek hatására a hozzávetőlegesen 200 forintos pontérték 206-210 forintra emelkedett. Ehhez éves szinte további 2,4 milliárd forintra volt szükség.

 

Fix összegű díj

Ez az összeg a működési költséget hivatott fedezni – a gyógyításhoz használt eszközöktől kezdve a telefonig, tisztítószerekig és közműdíjakig), nagysága a lakosság számától, összetételétől és a körzet helyétől függött. A területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosi szolgálatok rezsi költségeinek fedezetére 2015-től egységes havi 130 000 forint rezsitámogatásban részesülnek. A végrehajtás éves szinten 10 milliárd forint plusz forrás bevonását igényelte.

 

Területi pótlék

Ez szintén csak a területi ellátási kötelezettséget vállaló doktoroknak jár. 2010-ben magasabb összegű (43 ezer forint/hó) részesülhettek azok a háziorvosok, akiknek ellátási területéhez külterületi lakott hely is tartozik. Ez összességben 250 millió forint többletet jelentett.

 

Indikátorrendszer

2010 őszén indították el éles üzemmódban. Ebben az esztendőben összesen 300 millió forintot fordítottak erre a célra. 2011. júliustól az addig havi 100 millió forintos keretösszege 250 millió forintra emelkedett. Az elért eredmények alapján 2,1 milliárd forintot utalt az OEP. 2012-ben havi 250 millió forintot osztottak szét a háziorvosi szolgáltatók között, az éves keretösszeg 3 milliárd forintra emelkedett. 2014-ben már 4,8 milliárd forint (havonta 400 millió forint) állt rendelkezésre az indikátorrendszerben elért eredmények díjazására.

2010 decemberében egyszeri juttatásként a területi ellátási kötelezettséget vállaló praxisok mindegyikének 200 ezer forint jutott. A 2011. szeptemberi és októberi jelentések után is 2011. decemberben fizették ki a teljesítménydíjakat („kártyapénz”, ambuláns díj, jogviszony ellenőrzési díj), így ebben a hónapban két hónapnak megfelelő díjazásban részesültek a szolgáltatók. E változáshoz kapcsolódóan a 13. havi teljesítménydíjak kifizetése közel 3,6 milliárd forint plusz bevételhez jutatta a háziorvosi szolgáltatókat 2011 decemberében. A vállalkozási formában működő alapellátási szolgáltatók az eszközpótláshoz, a meglévő eszközpark fejlesztéséhez, korszerű eszközparkok létrehozásához támogatást igényelhettek  2011. októbertől 2012. május 31-ig, havi 50.000 Ft, összesen maximum 1.500.000 Ft értékben. 2011-ben e jogcímen 214 millió forinthoz jutottak az igénylő praxisok. 2012-ben  már több, mint 4800 háziorvosi szolgáltató részesült e jogcímen támogatásban.

2014-ben új finanszírozási elemként a legalább heti 20 órás munkaidőben  alkalmazott szakdolgozók után meghatározott összegű (10-20.000 forint/hó) díjazásra jogosult a háziorvosi szolgáltató.

Horváth Judit
a szerző cikkei

hirdetés

Könyveink