hirdetés
2020. június. 02., kedd - Kármen, Anita.
hirdetés

 

Ülés helyett mozogni kell, hogy ne legyen depressziós a fiatal!

Azoknál a fiataloknál, akik keveset mozognak, gyakrabban alakul ki depresszió, derül ki egy prospektív megfigyeléses vizsgálatból.

hirdetés

Világszerte kb. 300 millió ember szenved a depressziótól, és a kórkép gyakorisága egyre nő. A depresszió gyakran fiatal korban kezdődik, és úgy tűnik, hogy a mozgáshiány szerepet kap a tünetek létrejöttében.

A depresszió és a fizikai aktivitás összefügg?

Az ALSPAC-vizsgálat (Avon Longitudinal Study of Parents and Children) eredményeinek a kiértékelése, amelyben 1991/92 óta mintegy 15000 gyermek sorsát követték nyomon magzati koruktól kezdve, segített abban, hogy tisztázható legyen a fizikai aktivitás és a depresszió közötti kapcsolat.

Az ALSPAC-vizsgálatba bevont gyermekeket 12, 14 és 16 éves korukban is egy-egy alkalommal 10 órás időtartamra gyorsulásmérővel (akcelerométerrel) szerelték fel, aminek köszönhetően nyomon követhető volt a fizikai aktivitásuk. Az akcelerométer percenként rögzítette a mozgásos aktivitást (count per minute; CPM).

Fotó: 123rf
Fotó: 123rf

A gyorsulásmérővel regisztrált fizikai aktivitásokat ugyanezen gyermekek 18 éves korában felvett „Clinical Interview Schedule-Revised (CIS-R)” vizsgálat eredményeivel (n=4257) hozták összefüggésbe. A CIS-R egy a pszichiáterek munkáját segítő strukturált interjú, ami a különféle mentális zavarok, köztük a depresszió felmérésére szolgál.

Egyre kevesebbet mozognak a kamaszok

A mozgástevékenységet illetően 3 különféle aktivitásszintet azonosítottak: a közepes vagy magas szintű aktivitás (min. 3600 CPM) például a joggingnak felel meg; az enyhe aktivitás (200-3599 CPM) többek között a lassú sétát jelentheti, illetve a harmadik kategória az ülő tevékenységeket takarja, amiknél az akcelerométer kevesebb, mint 199 CPM-et regisztrál.

A vizsgálati eredményekből kiderült, hogy a 12. és a 16. életévek között a fizikai aktivitás tendenciózusan csökkent,- ami egyrészt az enyhe mozgástevékenység visszaszorulásában (5 óra 26 perc helyett 4 óra 5 perc) és az üléssel töltött idő növekedésében (7 óra 10 perc helyett 8 óra 43 perc) volt tetten érhető.

Minden egyes óra plusz fizikai aktivitás véd a depressziótól

Kiderült, hogy az üléssel töltött idő növekedése a depresszió fokozott rizikójával áll kapcsolatban. 12 év fölött minden egyes üléssel eltöltött óra 11,1 százalékkal emelte a CIS-R vizsgálattal meghatározott depressziós pontszámot; illetve fordítva: minden egyes enyhe fizikai aktivitással töltött óra 9,6 százalékkal redukálta azt.

Napi 15 perc sportolás - 12 éves kortól – 9,0 százalékkal tudta csökkenteni a CIS-R skálán mért pontszámot.

A vizsgálatból kiderült az is, hogy a depresszió kockázatának a csökkentése nem igényel magas aktivitásszintet, megerőltető fizikai mozgást; a lényeg sokkal inkább az üléssel töltött idő csökkentésén és az enyhe mértékű fizikai aktivitás fokozásán van.

(Forrás: Lancet Psychatry)

Dr. Budai Marianna
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés

Könyveink