hirdetés
hirdetés

BÖRÖCZFY VIRÁG cikkei

  #1
2009-06-01 00:00:00
Immár 100 éve nyitotta meg kapuit a modern magyar művészet rövid életű, ám annál nagyobb jelentőségű kiállítási intézménye, a Művészház. A nevében és funkciójában is „ház”-ként viselkedő szervezet valójában művészeti egyesület volt, amelyet a korszak egyik nagyhatású művészetszervezője és kritikusa, Rózsa Miklós hívott életre.
  #2
2009-05-01 00:00:00
Második alkalommal rendezik meg Dunaújvárosban a fiatal fotósok fesztiválját, a Fotóbiennálét. Ezúttal külön érdekesség, hogy a tárlatok a város kilenc, egymáshoz közel eső kiállító- és szórakozóhelyén láthatók.
  #3
2009-02-01 00:00:00
Ha lehet beszélni a kortárs művészetben világsztárokról, Thomas Ruff mindenképpen ebbe a kategóriába tartozik. A művész pályája az 1980-as évek első felében indult, azóta a világ legfontosabb galériáiban, múzeumaiban voltak kiállításai Berlintől a Velencei Biennálén keresztül egészen Tokióig. Ruff nevére felkapják a fejüket a kiemelt aukciósházak képviselői is: nemzetközi szinten ő az egyik legkeresettebb kortárs művész, akinek művei a kereskedők várakozásait is felülmúló összegekért cserélnek gazdát.
  A képek világszerte megfigyelhető sikerének fő titka az lehet, hogy napjaink embere számára fogalmaznak meg jelen idejű, most érvényes felvetéseket. Az érzékelés és a megismerés határait feszegetik abban a korban, amikor úgy tűnik, virtuálisan minden a lábaink előtt hever. Elég bepötyögnünk egy-két kulcsszót, és néhány másodperc alatt tájékozódhatunk a világ bármely eseményéről. A képeket pedig úgy szemléljük, mintha azt képzelnénk: ha valaminek a képét birtokoljuk, akkor az „eredeti” is a miénk. Ismerem, hiszen láttam róla képet. A fényképezőgép pedig nem hazudik, ugye?
  #4
2008-12-01 00:00:00
A Ludwig Múzeumban az utóbbi néhány évben sok állomásból álló, immár hagyománnyá érett kiállítássorozat indult el: a tárlatokon a szervezők néhány havonta a magyar kortárs művészet legnagyobb volumenű alkotóinak életművéből szemezgetnek.
  #5
2008-07-01 00:00:00
Ez év nyarán nagy jelentőségű tárlatnak ad helyet a Szépművészeti Múzeum. A Lélek és Test című bemutató az eddigi legnagyobb szabású magyarországi fotóművészeti tárlat. Az esemény paradoxona, hogy bár nincs még egy olyan közép- európai ország, amelyik világviszonylatban ennyi kiemelkedő alkotót adott volna egy művészeti ág történetéhez, mint Magyarország a fotóhoz, éppen itthon a fotográfia kultúrája nem talált táptalajra a közönség körében. Még mindig nagyon erősen tartja magát az a felfogás, hogy „műtárgynak” csakis a tradicionális, manuális módon készülő képzőművészeti alkotások tekinthetők, és kizárólag ezek tartoznak bele a „művészet” fogalmába. A Szépművészeti Múzeum tárlata mintha szakítana ezzel a hagyománnyal, amikor Monet, az impresszionisták és Van Gogh után teret ad a fotográfia legnagyobb mestereit felvonultató kiállításnak is.
  A nagyszabású bemutató kezdeményezője a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum, a tárlat gerincét ennek a gyűjteménynek a legszebb darabjai adják. Az 1991 óta működő intézmény jelenleg az egyetlen, a fotográfiai alkotásokat koncepciózusan gyűjtő közgyűjtemény, kollekciójában milliós nagyságrendű műtárgyállomány, több ezer fényképezőgép és fényképezéssel kapcsolatos tárgy szerepel. Mindezek mellett a múzeumnak sok ezer kötetes könyvtára és a hazai fotótörténet szempontjából kulcsfontosságú adat- és dokumentumtára van, amely kivételes értéket képvisel a kutatók számára is. Sajnos a múzeumnak helyet adó épület méretei miatt nem teszi lehetővé, hogy a páratlan gyűjtemény állandó kiállítás keretében látogatható legyen. Pedig állományában világszínvonalú alkotások szerepelnek: Brassai (Halász Gyula), Robert Capa (Friedmann Endre Ernő), André Kertész, Moholy-Nagy László, Munkácsy Márton – hogy csak a legnagyobbakat említsük. A kollekcióból legutóbb 2007 őszén az Ernst Múzeumban debütált, majd országjáró körútra indult (M)érték – világhírű magyar fotográfusok című tárlaton láthattunk válogatást.
  A Szépművészeti Múzeum jelenlegi kiállításán azonban nem csupán a kecskeméti múzeum gyűjteményéből kiválasztott művek tekinthetők meg, hanem a világ számos más jelentős gyűjteményéből érkeztek alkotások, így a New York-i Museum of Modern Artból, a párizsi Pompidou Központból, a kölni Ludwig Múzeumból és a világ legrégebbi fotográfiai múzeumából, a George Eastman House-ból (Nemzetközi Fotográfiai és Film Múzeum, Rochester). A műalkotások a válogatás nyomán így nemzetközi összefüggésrendszerben, külföldi kortársaikkal együtt tanulmányozhatók. A tárlaton a világhírű magyar származású fotóművészek alkotásai mellett a legjelentősebb, velük egy időben alkotó hazai művészek képei is helyet kapnak. A széleskörű bemutató igencsak indokolt: a hazai kortársaik – Balogh Rudolf, Escher Károly, Máté Olga, Pécsi József vagy akár Rónai Dénes – munkái nélkül nem érthetjük meg a kiemelkedő alkotók gyökereit, mint ahogyan nem tudjuk munkáikat beilleszteni az egyetemes fotótörténetbe, ha nemzetközi viszonylatban nem ismerjük kortársaik alkotásait.
  Azáltal, hogy a kiállítás hat tematikus részben mutatja be a képeket, nemcsak az követhető nyomon, miként változott az egyes fotográfiai témák művészi értelmezése, de az is lehetővé válik, hogy a látogató felfedezze a különböző korszakokban a világ más és más pontján alkotó fotósok gondolati rokonságát. A tartalmi egységek az emberi létezést meghatározó kettősség, a kiállítás címében is feltüntetett fogalmak, a lélek és a test különböző aspektusai szerint épülnek fel. A szubjektum áll a középpontban „A test maga”, az „Énképek”, az „Egyedül” című részekben. Ezekben az emberi test, az egyén arca, a magány, az élet és a halál gondolatkörének művészi megfogalmazásai láthatóak. Az emberi kapcsolatok, a különböző embercsoportok és az emberiség legmegrázóbb eseményei, a háborúk a témái azoknak a felvételeknek, amelyek az „Együttlét”, a „Számkivetve” és „A pusztítás démona” címet kapták.
  A jobbnál jobb fotográfiákat szemlélve óhatatlanul rácsodálkozunk arra, milyen sokszínű és gazdag ez a látszólag homogén műfaj. Milyen eltérő hatásokat eredményezhet például a fények és árnyékok egyéni alkalmazása, a más és más perspektívából, alul vagy felülnézetből komponált megoldások vagy a jellegzetes rajzolatú objektívek alkalmazásával különböző fotópapírra készített nagyítások. Festészetet utánzó, úgynevezett „piktoralista” képek, pillanatfelvételek, megrendezett műtermi, illetve stúdiófotók virtuóz képi világa bűvöli el a látogatót ezen a kiállításon, amelyről csak remélni tudjuk, hogy nem marad folytatás nélkül.
Lélek és Test, Kertésztől Mapplethorpe-ig a fotográfia legnagyobb mestereinek szemével,
Szépművészeti Múzeum, 2008. augusztus 24-ig
  #6
2008-06-01 00:00:00
A Kogart Házban július 20- ig látható a magyar festészet egyik legkiemelkedőbb alkotójának, Gulácsy Lajosnak a gyűjteményes kiállítása. A tárlaton megtekinthető vagy 200 műalkotás többsége nagyméretű olajfestmény és grafika, emellett a hagyatékból származó eredeti fotók, levelek, dokumentumok, tárgyi emlékek, köztük a művész által teremtett képzeletbeli világhoz, a Naconxypanhoz összeállított saját készítésű szótár, vagy sétapálcájának groteszk fejet mintázó fogantyúja tekinthetők meg. Az igazán nagyszabású tárlatra tizenkét állami múzeumból és több mint harminc magángyűjteményből érkeztek az alkotások, így a művész „főművei” egyetlen kiállításon találkoznak.
  Az eseménnyel egy időben jelent meg ráadásul a Magyar Nemzeti Galéria és a Kieselbach Galéria támogatásával Marosvölgyi Gábornak a művész életművét bemutató tekintélyes kötete. A szerző – szándéka szerint – a látványos albumok és a szaktudományos monográfiák ötvözetét kívánta létrehozni; a többéves kutatómunka eredményeként létrejött könyv fő szerkesztő elve a Gulácsy képei és szövegei közötti viszonyrendszer bemutatása annak érdekében, hogy megkérdőjelezze és árnyalja a művészt hosszú évtizedek óta övező különc, őrült, meg nem értett zseni mítoszát.
  Gulácsy a századelő modernizálódó hazai környezete helyett inkább Itália világát érezte sajátjának: Dante szelleme, a ciprusligetek, a mediterrán líraiság, a reneszánsz szinte tapintható jelenléte vonzotta. Gyakran festette meg magát toscanai ifjúként, szerzetesként vagy kalapos utazóként a titkokkal teli tájban, csakhogy még ha hordott is ilyen ruhákat a való életben, hiba lenne azt állítani, hogy a múltban élt volna. A kortárs művészek között elsősorban irodalmi körökben talált kapcsolódási pontokat. Szerzőként, illusztrátorként és színpadi tervezőként is dolgozott, ifjú költők, írók lelkesedtek műveiért, a Baross kávéház törzsasztalánál baráti társaságra lelt – többek között – Kosztolányi Dezső, Kárpáti Aurél és Karinthy Frigyes körében. Ám míg lírai álomvilága elbűvölte irodalmár környezetét, a festészeti életben gyakorlatilag magára maradt. Ha kizárólag képzőművészeti, formai párhuzamok és előképek szempontjából közelítünk művészeti nyelvéhez, a legkézenfekvőbb a látható valóságtól elforduló, de azt mégis vizsgálódása középpontjába helyező, átértelmező, szimbolista-szecessziós felfogásmóddal rokonítani. Ha viszont képeinek fő kiindulópontját kívánjuk megfogalmazni, elérkezünk ahhoz az elemhez, amelyet a kortárs művészetteoretikusok a modern művészet fő tartalmának tekintenek: a hangulathoz. A műveken a formák és a színek ugyanis nem önmagukért valók, hanem az összes érzékszervre hatva, a szinesztézia eszközét felhasználva időtől és tértől független harmóniákat jelenítenek meg. Gulácsy képeit nézve a látogató csakhamar azon kaphatja magát, hogy szinte elmerül a műalkotásokban, kilép saját téridejéből és átlép egy másik dimenzióba, ahol immár a „Varázsló” kalauzolja.
Kogart Ház,
2008. július 20-ig
  #7
2008-03-01 00:00:00

A valóban világhírű magyar képzőművészt, a kísérletező kedvéről, technikai újításairól és rendkívüli sokoldalúságáról ismert Moholy-Nagy Lászlót a hamarosan záruló (de csakhamar újra látható) pécsi kiállítás kicsit másként mutatja be: az induló, fiatal művész pályaképére összpontosít.

Moholy-Nagy László 1895-ben született a dél-magyarországi Bácsborsódon. Középiskolái elvégzése után nem sokkal behívták, az orosz frontra került, majd a háború után, 1919-ben sok haladó szellemű tudóshoz és művészhez hasonlóan elhagyta Magyarországot, és Bécsbe, majd Berlinbe ment. Itt figyelt fel rá Walter Gropius, a Bauhaus-iskola vezetője, és 1923-ban meghívta tanárnak az intézetbe. A Bauhaus egyik legfiatalabb tanáraként sokoldalú, kísérletező alkotóként csakhamar az iskola szellemi vezetője lett. 1933-ban Moholy-Nagy elhagyta a náci Németországot, előbb Angliában, majd 1937-ben az Egyesült Államokban talált új hazát. 1938- ban Chicagóban New Bauhaus néven a szintén magyar származású Kepes György közreműködésével megpróbálta újjáéleszteni a Bauhaus művészeti ideológiáját és szerkezeti felépítését. A School of Design néven működő iskola az alapító 1946-ban bekövetkezett halála után beolvadt a chicagói Illinois Institute of Technologyba és a mai napig folytatja Moholy- Nagy mindenre nyitott, kísérletező szellemiségét.
  Eddig a szikár, történeti kronológiája egy Magyarországról induló „világsztár” művész és gondolkodó élettörténetének. Az itt rendelkezésre álló pár sor kevés arra, hogy méltassuk Moholy-Nagy több vaskos kötetet betöltő, de még korántsem teljes egészében feldolgozott életművét. Ugyanis rendkívül szerteágazó tevékenységű alkotó volt, aki a fényt és teret komplexen vizsgáló életművével a festészet, a szobrászat, az építészet, a fémművesség, a formatervezés, a reklám, a díszlettervezés, a fényképezés, a film és a tipográfia megújulására világszerte rányomta egyéniségének bélyegét. A műalkotások mellett igen komoly elméleti munkásságában a modern kor művészeti elveit fogalmazta meg. Az 1920-as években úttörőként figyelt fel a 20. század képvilágának legfontosabb alapegységére, a fotográfiára. Vizionárius módon azt is megfogalmazta, hogy a jövőben a képek minden eddiginél nagyobb számban árasztják majd el a tömegkommunikációs csatornákat, és éppen ezért fontosnak tartotta az emberiség minél nagyobb részének vizuális nevelését.   Moholy-Nagy László tulajdonképpen az egyetlen magyar képzőművész, akit az egész világon ismernek és elismernek. Ezért is figyelemfelkeltő és ilyen módon telitalálat ezzel a tárlattal nyitni azt az eseménysorozatot, amely a reményeink szerint meg is valósuló Európa Kulturális Fővárosa programsorozatban éri majd el a tetőpontját. A kiállítás két amerikai helyszín után érkezett Pécsre, a kiállított anyag gerincét pedig főleg amerikai gyűjteményekben szereplő művek jelentik. Ily módon számunkra ismeretlen, publikálatlan alkotások kerültek a válogatásba, ugyanakkor némelyiket esetleg helyettesíthették volna a szervezők a magyar köz- és magángyűjteményekből jobb és/vagy jellemzőbb munkákkal.
  A tárlat címe (Az újraértelmezett Moholy-Nagy) arra utal, hogy itt a művész eddig kevésbé propagált, a nagyközönség számára talán bizonyos fokig „ismeretlen” arca bontakozik ki. A kiállítás az életműnek azt a periódusát mutatja be, amikor a művész még nem a Bauhaus elismert tanára, hanem innovációkra fogékony, felfedezésre váró ifjú tehetség volt. De ez a korszak a további életút szempontjából egyáltalán nem lényegtelen, ugyanis megalapozza és lehetővé teszi az alkotó későbbi színre lépését.
  A kiállítás és főként a hozzá kapcsolódó katalógus alaposabb tanulmányozása után megfogalmazható a rendező szándék: Moholy-Nagy úgy lett nemzetközi szintű művész, hogy a magyarországi, a bécsi és a berlini magyar avantgárdhoz, így a progresszív magyar művészethez mindvégig szoros szálak fűzték. Budapesten, Bécsben és Berlinben egyaránt megismerkedik ugyan a dadaizmussal, a német expresszionista és az orosz konstruktivista tendenciákkal, ezeket azonban sokszor magyar művészek, ideológusok és esztéták közvetítik számára.
  A tárlat tehát bőven tartogat újdonságokat mind a szakma, mind a nagyközönség számára. Azoknak pedig, akik elmulasztották a kiállítást Pécsen, van egy igazán jó hírem: áprilistól az eseménysorozat újabb állomásaként a magyar Nemzeti Galériában is bemutatják. Ha pedig igaz a hír, nemsokára a Szépművészeti Múzeum is programjára tűzi a méltán világhírű művész alkotásait.
Vasarely Múzeum, Pécs, március 31-ig;
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, április 24.–augusztus 24-ig.

  #8
2008-02-01 00:00:00

  Az utóbbi időszak egyik legjobb híre, hogy Szilágyi Lenkének két kereskedelmi galériában is önálló kiállítása nyílt. Persze, ha egy igazán nagy volumenű alkotó képei láthatóak valahol, az már önmagában is örömteli esemény, különösen, ha „viszonylag új képekről” van szó – mint az a kiállítási meghívókból kitűnik.

  Az alkotót tehát még nem darálta be a mindennapok malomkereke, van mondanivalója és kapacitása ahhoz, hogy elképzeléseit megvalósítsa. Örülhetünk ennek a ténynek önmagában is, de társadalmilag még nagyobb jelentőségű, hogy a szóban forgó művész történetesen fotográfus. A fotó műfajával a hazai műtárgyakat vásárló közönség ugyanis a galériás kínálatban nem, vagy csak nagyon ritkán találkozhatott. Bár a második világháború után a fotó múzeumi gyűjteményekbe kerülésével párhuzamosan a világ minden részén elkezdődött műtárgypiaci szereplése is, itthon ezen a téren (is) restanciánk van. A helyzet az utóbbi egy-két évben kezdett el változni: alakultak kisebb, a fotót fő profilként képviselő galériák, és a nagy aukciósházakban is volt egy-egy árveréssel egybekötött bemutató. A piacot a „klasszikus”, többnyire külföldön befutott magyar alkotók – elsősorban André Kertész, Brassai, Moholy-Nagy László – vezetik, a kortársak közül pedig a fotó leghagyományosabb műfajai, a portré-, divat- és a csendéletfotó uralják. Aki ismeri Szilágyi Lenke képeit, tudja, hogy művei ezek közül egyik kategóriába sem sorolhatók be, ezért is lehet korszakhatár, hogy a kereskedelmi felhozatalba új hang került.
    Szilágyi képeit talán legtalálóbban a „szubjektív dokumentarista” jelzővel lehet illetni, ami azt jelenti, hogy képeinek kiindulópontja a környező látvány, a valóság. A valóságszövetből kiszakít egy adott szeletet, egy képkockát – és a külvilág képeit a saját érzésvilága megjelenítése szempontjából rendezi, nem egyszerűen csak közöl valamit a képen látható dolgokról, vagy rámutat egy problémára. Saját vízióit fogalmazza meg, saját helyét próbálja meg definiálni és dokumentálni a világban.
   Szilágyi Lenke az 1980-as évek elején tűnt fel a fotósszakmában, és azon kevés alkotók egyike, akinek képei rögtön rendkívül komoly visszhangra, elismerésre találtak. Az értelmiségi szubkultúra atmoszférájáról számolt be: „csak úgy” lefényképezte a széthagyott ágyakat, falakat, szórakozóhelyeket, lepusztult bérházakat, a gesztusokat, arcokat, a cigarettákat a szájsarokban. Otthonosan, belső csendességgel szemlélődött a banális helyzetek, lényegtelen pillanatok, jelentéktelen tárgyak bizarr világában. Képi poézisének évtizedeken keresztül hangsúlyos eleme a jellegzetes „szürke ragyogás”, amely a derengő lágy szürke tónusvilágtól a kormos feketék változatos alkalmazásában öltött testet.
   A 2006-os fotóhónapon aztán nagy meglepetésként hatott a Millenáris Parkban megrendezett Partik című tárlat. A felvételek témái: a fiatalok kedvenc kikapcsolódási formája, a hétvégi szórakozóhelyek tudatosan manipulált örömfogyasztása, a képmutatás parádéinak világa. Szilágyi Lenke fotóin a vizuális élményen túl érzékelhetőek a tomboló fények, a membránszaggató zene és a zsigeri borzongás kalandtúrája, az örömkeresés és az élvezetek mámorában való feloldódás anyaméhi állapota.
   A Nessim Galéria mostani tárlata a Partik sorozat legemblematikusabb darabjai mellett a sorozat továbbgondolásával a nagyvárosi fényorgia révén, a fénytér víziószerű megnyílásával átfestett és átértelmezett jeleneteket és portrékat mutatja be. A kiállítótér másik felében fekete- fehér, nagyon közeli a portrék sora, a modellek szemére és az abból kiolvasható érzelmi tartalmakra koncentrál. Ezek a művész körül élő ismerős és ismeretlen embereknek, barátoknak vagy az aluljárókban hálóknak saját életükhöz vagy éppen másokhoz fűződő viszonyát ragadják meg érzékenyen és bátran.
   Aki tudja Szilágyi Lenkéről, hogy a fotózáson kívül van még egy nagy szenvedélye, a hegymászás, nem lepődik meg különösképpen, hogy a Memoart Galériában a túrák során készített, az éggel összeérő hegytetőn készült felvételek láthatók. Maguk a képek témájukban nem különböznek az átlagkiránduló emlékképeitől, mégis a megörökített tájat, azon belül minden egyes szikladarabot átjár az alkotó hozzájuk fűződő személyes, meghitt kapcsolata.
   Szilágyi Lenkét – egy sokat idézett vallomása szerint – azok a pillanatok foglalkoztatják, amikor „az idő megpihen és kitágul, más dimenziókat ölt, megül”. Ez a szemlélet hidat ver a két, teljesen eltérő koncepiójú kiállítás között, érzékelteti a látogató számára a közös pontot, amely nem más, mint az alkotó tekintete.
 Viszonylag új képek, Nessim Galéria 2008. március 6-ig. Memoart Galéria 2008. február 18-ig.


    Egy szigetlakó – szigetlakóknak

  Rendkívüli zongorista debütál Magyarországon február 22-én, amikor a Zeneakadémián Keller András vezényletével, a Magyar Telekom Zenekar kíséretével Mozart két kolosszális, d-moll (K.466), illetve C-dúr (K. 467) zongoraversenyét adja elő. Jellemzésére elég, ha Ligeti György mondatát idézzük, melyet Bach A fúga művészete című művének megjelenésekor írt: „Ha csak egyetlen művet vihetnék magammal egy magányos szigetre, ezt a lemezt választanám, hogy elhagyatva, félholtan az éhségtől és szomjúságtól, ezt hallgathassam utolsó leheletemig”. De hát kicsoda az a művész, aki ilyen elragadtatott szavakra ihlette az egyéb nyilatkozataiban szerfölött szarkasztikus Ligetit?!
   Jevgenyij Koroljov 1949- ben született Moszkvában, már tizenhét évesen eljátszotta Bach Das wohltemperierte Klavier című ciklusát, és ettől kezdve Bach-specialistának számított. Megnyerte az összes jelentős nemzetközi zongoraversenyt, aztán 1978-ban Hamburgban telepedett le, ahol jelenleg a Hochschule für Music und Theater professzora a zongoratanszéken. Ligeti szigetről írt, és talán nem véletlenül, ugyanis maga Koroljov is legkivált egy magányos sziget lakójára emlékeztet; nem sokat koncertezik, távol tartja magát a sztárparádéktól, és lemezt is keveset készít, CD-inek száma nem éri el a tucatot, ráadásul olyan kisebb kiadóknál publikál, mint a Tacet vagy a hänssler. Mindebben az immár Budapesten is istenként tisztelt Grigorij Szokolov rokona, noha – ellentétben nagy honfitársával – játéka távol áll bármiféle démonológiától, romantikus zaklatottságtól. Visszafogottsága ellenére lassan, de biztosan mégis meghódította a közönséget és a szakértőket: a tekintélyes német lap, a Fono Forum a 2001-es esztendőt egyenesen Koroljov-évként emlegeti.
   Úgy tűnik, nincs különösebb titka. Talán csak a hűség a kottához, melyet minden beszámoló kiemel. De mit is jelent ez valójában? Ha A fúga művészete felvételt (Tacet, 2 CD, 1990) meghallgatjuk, világossá válik, hogy Koroljov alig valamit vett át az úgynevezett historikus, a korhű előadást erőltető iskola tanaiból, mely éppen a műhöz való hűség elvét tűzte zászlajára még az ötvenes években. A 7. és a 9. fúgában például olyan gyors tempót vesz, amely egy korhű, azaz Bach korabeli bármely billentyűs hangszeren elképzelhetetlen lett volna – Koroljov minden pillanatban kihasználja a hatalmas hangú Steinway zongora modern adottságait. Tárgyilagosság, végtelen világosság jellemzi ezt a felvételt, matematikai vagy inkább mértani rend, tisztaság, még a hajmeresztően bonyolult szólamvezetésben is megőrzött egyszerűség. Koroljov, mint Ligeti, Descartes követőjének bizonyul, nála minden akkord, minden hang tisztán és elkülönítetten szólal meg, de természetesen szerves összefüggésben az egész folyamat logikájával. Persze ahol kell, ő is szenvedélyes és túlfűtött, például Bach egyik „legromantikusabb” művében, az úgynevezett „kromatikus” d-moll fantázia és fúga elnevezésű darabban (hänssler, 2000).
    Mozart-lemezt tudomásunk szerint még nem jelentetett meg. Többek közt ezért is várhatjuk oly felfokozott idegállapotban első budapesti fellépését.

   – CSONT –

hirdetés
hirdetés
hirdetés

A december végén megjelent jogszabály változások, így a fix díj elvonása, és az új indikátor rendszer bevezetése korántsem segíti a magyar közfinanszírozott alapellátás működését.