hirdetés
hirdetés
Keresés
Rendezés:
Találatok száma: 10
#1
Medical Online >> Rovatok >> tudomány
2019-10-11

Miért nincs működő mesterséges vér, miért nem tudjuk kiiktatni a vércsoportokat, hogy mindenki kaphasson vért mindenkitől? Az Index cikke.

#2
Medical Online >> Rovatok >> kitekintő
2018-12-20

A pszichiátria és irodalom viszonyának tisztázásához több okból is tanulsággal szolgálhat a vallomásos költészet képviselőinek pszichobiográfiai elemzése.

#3
Medical Online >> Rovatok >> tudomány
2018-09-26

Idén először két napon át tart a Kutatók Éjszakája eseménysorozat, amelyen több mint 2600 program várja az érdeklődőket országszerte több mint kétszáz helyszínen pénteken és szombaton.

#4
Medical Online >> Rovatok >> tudomány
2017-03-28

A spenót alkalmas lehet emberi szövetek, így például szívizom pótlására is, írja a National Geographic alapján az Index.

#5
Medical Online >> Rovatok >> eü-gazdaság
2014-03-17

A Kádár-rendszer „egészségvédő” transzparenseit, ezüstös elsősegélydobozait, a műhelyfalakra szíjazott hordágyait idézi meg kesernyés publicisztikájában a NOL.

#6
Medical Online
2009-05-25
Ritoók Zsigmond ókorkutatónak ítélték oda a 2009. évi Bolyai-díjat. A magyar tudomány legnagyobb értékű elismerését, az idén már nettó 100 ezer euró – 28 millió forint – összegű Bolyai-díjat Sólyom László köztársasági elnök adta át vasárnap este.
#7
Medical Online
2009-02-28
Szlovénia, Szerbia és Norvégia után idén is ellátogat hazánkba a modern táncművészet egyik vezető társulata, a Cullberg Ballet. Az 1967-ben Birgit Cullberg által alapított, és azóta a Svéd Nemzeti Utazó Társulat, a Riksteatern részeként működő együttest a sokszínűség, maximális szakmai felkészültség és nagy kifejező erő jellemzi. A 2009-es táncfórum keretében április 17-18-án este hét órakor a Művészetek Palotája – Fesztivál Színházában mutatják be Johan Inger három koreográfiáját.
#8
Medical Tribune V. évf.10. szám
Medical Online
2007-05-01
  Számkivetve fejezi be életét mindkét opera főhősnője, és ez részben érvényes Dmitrij Sosztakovics művére is. Köztudott, hogy az 1934-ben, Leningrádban bemutatott, akkor még A mcenszki járás Lady Macbethje címre hallgató operát óriási sikere ellenére Sztálin közvetlen beavatkozása miatt vették le a műsorról.   A diktátor 1936. január 26-án valósággal őrjöngött látva és hallva a meglehetősen nyílt erotikus jeleneteket, az egész darab brutalitását, a zene ijesztő disszonanciáját, ütőhangszerekben dúskáló merész hangszerelését. A végzetes színházlátogatás után a Pravdában megjelenő cikk („Zene helyett káosz”) betette a kaput Sosztakovicsnak. Ettől kezdve örök rettegésben élt, és voltaképpen soha nem nyerte vissza korábbi zabolázhatatlan művészi erejét. Vesztett, de nem adta fel. Ennek szerény eredménye az 1963-ban bemutatott Katyerina Izmajlova című opera, az eredeti erősen fékezett habzású változata. Mindenekelőtt a szexualitás zenei és színpadi ábrázolása szorult háttérbe, és ezt a szovjetprűd vonalat követi az 1966-ban Mihail Shapiro rendezésében készült operafilm is, amely immár DVD-n is elérhető. A főszereplőnő, Galina Visnyevszkaja memoárjaiban jellemzőként emlegeti, hogy forgatás közben valaki mindig rászólt: „Takard el magad, kilátszik a vállad!” Amelynek eredményeképpen aztán állig begombolkozva vették fel az ágyjeleneteket is. A neorealista ízű film részben elavult és bumfordi, de fontos kordokumentum, mindenekelőtt Visnyevszkaja csodálatosan hiteles játéka és éneke miatt (Universal/Decca, 2007, 112 perc).   A dalműirodalom egy másik híres száműzöttje a kokett Manon Lescaut; őt nem a jeges Szibériába, hanem Amerika víztelen sivatagában éri a végzet. Puccini operája korántsem merészségével hat, sokkal inkább áradó dallamaival, kedves naivitásával és a szerelem végtelen hatalmát hirdető hitével. A John Eliot Gardiner által vezényelt, a Glyndebourne-i Operafesztiválon felvett 1997-es előadás nem akarja túl forrón enni ezt az eredetileg sem hűvös kását, és a rendezés is inkább a groteszk mozzanatok kiemelésére tör: Graham Vick rendezése – különösen a párizsi felvonásban – Fellini megoldásaira emlékeztet. A két főszereplő helytáll, de nem remekel: Adina Nitescu Manon szerepében szép hang, ám kissé egysíkú; Patrick Denniston Des Grieux lovagként pedig túlpakolja az olaszosnak vélt szerelmi dühöt -– kevesebb több lenne (Warner Classics, 2007, 125 perc).
#9
Medical Tribune III. évf.6. szám
Medical Online
2005-03-01
 Két vígopera  Richard Wagner és Giuseppe Verdi művészetének összevetése kedvelt időtöltése szakembernek, amatőrnek egyaránt. A 19. század két legnagyobb operistájának életműve tálcán kínálja az antagonizmusokat: déli derű, izzó szenvedélyek, a melódia áradása, megkérdőjelezhetetlen tonalitás az egyik, északi sötétség, metafizikus mélység, énekbeszéd, „végtelen dallam”, sűrű kromatika, hangnemi bizonytalanság a másik oldalon, hogy csak a legkézenfekvőbbeket említsem. És zsengéiket most nem számítva, hosszú és diadalmas pályájuk alatt mindössze egy-egy vígoperát írtak mindketten.Az alaphangulatot Toscanini teremtette meg: „mennyivel tömörebb Verdi! Nézzék csak, a Falstaffban összesen négy ütem festi az éjszaka varázsát, Wagnernek ugyanerre 4 partitúraoldal kellett a Trisztánban!!” Hát igen, a terjedelem mindig nagy érv volt Verdi mellett (vagy Wagner ellen); míg a Falstaff alig két óra, a Mesterdalnokok öt órán át zúg! Persze Wagnert nagyobb gondolatok foglalkoztatták, mint olasz pályatársát. Művébe a szerelmi komédia mellé belezsúfolta a régi és az új művészet harcáról szóló téziseit, Hans Sachs egyik monológjában visszautalt korábbi művére, a Trisztán és Izoldára, lefestette Nürnberg polgárvilágát, és ki tudná felsorolni, mi mindent zsúfolt még bele ebbe a roppant három felvonásba, amely – és ez az egyik legnagyobb csoda! – mégsem nehéz, sohasem túlsúlyos, és végül is derű hangjai uralják. Tutto nel mondo č burla („minden csak tréfa ezen a világon”) énekelhetnék a nürnbergiek is az olasz opera záró fúgáját, de Wagner inkább a verekedési jelenetben (a lehető legnagyobb zenei renddel érzékeltetve a teljes káoszt) veti be a fúgaformát – az operatörténet egyik legszellemesebb jelenete ez.
#10
Medical Tribune I. évf.10. szám
Medical Online
2003-06-01
Pécsi Országos Színházi Találkozó Harmadik alkalommal rendezik meg Pécsett a magyar teátrumok országos találkozóját. Tavaly már igazi sikertörténet volt a rendezvény: egy hét alatt több mint tízezer nézőt vonzottak a telt házas előadások. Az idei programot Németh Ákos drámaíró állította össze. A fellépő társulatok közül három színház két produkcióval képviselteti magát, a versenyben kettő határon túli (Nagyvárad, Szabadka), hat vidéki (Eger, Kaposvár, Nyíregyháza, Pécs, Veszprém, Zalaegerszeg) és négy budapesti teátrum (Budapesti Kamaraszínház, Katona József Színház, Madách Kamara, Radnóti Színház) vesz részt. A tizenöt előadást huszonhat alkalommal láthatjuk Pécsett. A „legkisebb” produkció a Budapesti Kamaraszínház Rose című monodrámája, a „legnagyobb” pedig az egri Gárdonyi Géza Színház Valahol Európában című musicalje, harminchat fellépő művésszel. A versenyprogram előadásainak magyar szerzői: Móricz Zsigmond (Rokonok és Úri muri), Spiró György (Az imposztor), Molnár Ferenc (Az ördög), Kiss Csaba (Hazatérés Dániába), Agota Kristof (Nem fáj), valamint Dés László és Nemes Iván (Valahol Európában). A versenyprogram mellett a társművészetek és a művészeti egyetemek növendékei is bemutatkozási lehetőséget kapnak. A POSZT-nak ezenkívül része a Nyílt Fórum, a színházi dramaturgok szakmai találkozója és felolvasószínháza, mely kortárs szerzőket és darabokat elemez és mutat be. Ekkor rendezik a pécsi Könyvhetet is. A Széchenyi téri Könyvszínpadon mutatják be egyebek között Makovecz Imre Tervek, épületek, írások című könyvét, a vendéglátók itt beszélgetnek Tükörjáték című művéről Görgey Gábor volt kultuszminiszterrel és a népszerű íróval, Lőrincz L. Lászlóval is.
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Megdöbbentő történet a sebészről aki saját vakbelét vette ki: az orosz doktor magára maradt az Antarktiszon, csak egy tükör, lámpa és egy kevés érzéstelenítés volt segítségére.

A K-Monitor és román partnerszervezete, a Funky Citizens tavaly májusban kezdte vizsgálni a szülészeti hálapénz jelenségét Magyarországon és Romániában.