hirdetés
2024. március. 19., kedd - József, Bánk.
hirdetés

Orvos-beteg kommunikáció: megértés vagy félreértés?

„Megértés vagy félreértés” címmel tartott Szekszárdon előadást az orvos és beteg közötti kommunikációs útvesztőkről Hambuchné dr. Kőhalmi Anikó, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa, az Egészségügyi Nyelvi és Kommunikációs Intézet igazgatóhelyettese és dr. Kránicz Rita adjunktus, számol be a Dr.Info.

A betegek hajlamosak a gyógyulásukkal kapcsolatos minden felelősséget az orvosra hárítani. A páciensek nagy része úgy gondolja, nem kap megfelelő mennyiségű információt ahhoz, hogy jó döntéseket hozzon egy-egy bonyolultabb egészségügyi helyzetben. Kutatási adatok azt is alátámasztják, hogy amennyiben az orvos és beteg közötti kommunikáció megfelelő, az orvos megfelelően kérdez, a beteg pedig összeszedetten, jól válaszol, akkor az esetek háromnegyed részében fel lehetne állítani a diagnózist. Ezt a kórmeghatározást a laborvizsgálatok, műszeres vizsgálatok a későbbiekben alá tudják támasztani.

Az elhangzottakat dr. Simon János, a Tolna Megyei Balassa János Kórház Sürgősségi Osztályának vezetője saját tapasztalataival árnyalta. Meglátása szerint a Sürgősségi Osztályra kerülő betegek igen nagy hányada sokkos, vagy módosult tudatállapotban van, így még a nagyon egyszerű kérdésekre sem tudnak válaszolni. A kevésbé rossz állapotban lévő betegek esetén is gyakori sajnos, hogy a rendszeresen szedett gyógyszereiket sem tudják felsorolni.Sokkoló adatokat osztottak meg az előadók a betegek gyógyszerszedési szokásaival és az életmódbeli tanácsok betartásával kapcsolatosan. A páciensek közel húsz százaléka nem váltja ki, tíz százalékuk pedig nem szedi be az előírt gyógyszereit. Azok közül pedig, akik kiváltják és be is szedik orvosságaikat, 60-70 százalékban nem az előírtaknak megfelelően szedik azokat.

Dr. Kőhalmi Anikó és dr. Kránicz Rita azt javasolja a betegeknek, hogy ne féljenek jegyzetelni. Az orvosi vizit előtt érdemes papírra vetni kérdéseiket, hogy a rendelőben biztosan minden fontos információt begyűjthessenek. Szúrópróbaszerű vizsgálatok bizonyítják, hogy a rendelőből távozó páciensek az ott elhangzott információk töredékére emlékeznek. Azt tanácsolják, hogy ezt elkerülendő, vigyük magunkkal akár egyik hozzátartozónkat is a vizitre. Amennyiben ez nem megoldható, érdemes az orvossal történő beszélgetés lényegét lejegyzetelni, annak érdekében, hogy valóban minden fontos részlet megmaradjon a beszélgetésből.

(forrás: Dr.Info)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés