hirdetés
2023. január. 29., vasárnap - Adél.
hirdetés

Szabó Bálint: A döntés jogát nem vesszük el az orvostól

Az EESZT, az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér szolgálatásairól, az oda feltöltött anyagok biztonságáról, és a rendszer jövőjéről is beszélt Szabó Bálint, az Egészség Informatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ (ESZFK) ügyvezetője az InfoRádió Aréna című műsorában.

Minilabor?

A minilabor nem egy olyan eszköz, amit otthon tart az ember, de, mondjuk, olyan helyeken, ahol van egy rendelő, de nincs állandó orvos, ellenben van, védőnő, vagy a Máltai Szeretetszolgálat, ott nagyon hasznos. Nekik az a feladatuk, hogy a 300 legelmaradottabb települést hozzák szintre és támogassák őket. Velük csináltunk egy olyan pilot projektet, amelyben egy ilyen településen egy orvosi rendelőt felszereltünk telemedicinális eszközökkel. Bizonyos időközönként a Máltai Szeretetszolgálatnak a mikrobusza megjelenik a Máltai Szeretetszolgálat szakápolójával, fogja a két óriás bőröndöt, kiteszi az asztalra, ő ért azokhoz a berendezésekhez és meg tudja nézni digitális otoszkóppal, a dermatoszkóppal, a fonendoszkóppal, digitális spatulával a betegnek az állapotát. A vonal másik végén pedig egy orvos ül, aki folyamatosan kapcsolatban van a szakápolóval. Ezek már készen vannak, most az következik, hogy ilyen esetekben nagyon jó lenne egy minilabor.

Vér- és vizeletvizsgálat reagensekkel?

Igen.

Utána vissza is megy az orvos? Mert amikor megvan a lelet és baj van, akkor utána ott vissza kell menni gyógyítani.

Vagy azt mondja az orvos, aki megnézte az első leletet, hogy azonnal írok beutalót annak a betegnek és menjen a legközelebbi szakellátásra.

Ez mennyire kötelező egy orvos számára?

A szakma szabályai szerint kell eljárnia. Mi nem egy ellenőrző szerv vagyunk, hanem egyszerűen az informatikai lehetőséget biztosítjuk mindenki számára.

Tehát nem csinál olyat a rendszer, hogyha valamit lát és nem az történik, akkor ott kiírja pirossal, hogy itt ellátást kell csinálni?

Nem, az orvosi döntést semmilyen módon nem vesszük el az orvostól, ő döntheti el az adatok alapján, hogy mi a következő lépés. Az orvos a felelős az ellátásért.

Meddig lehet visszamenőleg látni az Elektronikus Ellátási Térben, a felhőben az én ellátásaimat?

Öt évig. Pont most van meg az öt év.

Ha beütöm a dátumot, megfelelő időintervallumot kiválasztva, és ott volt ellátásom, akkor ki fogja írni a lakossági portálon is?

Igen.

Az orvosoknak is ugyanebben a rendszerben, ugyanebben a bontásban írja ki, vagy ők azért valami mást látnak?

Nem, ugyanezeket a leleteket látja az orvos is. Nyilván az ő rendszere másképp van felépítve, mint a lakossági portálunk. Az orvosi rendszer a különböző szűréseket, különböző elemzéseket vagy listázásokat jobb minőségben tudja adni. Egy háziorvosi rendszergyártó, az képes úgy felépíteni a rendszerét, hogy a betegről a háziorvos, amit a saját rendszerébe írt, az teljes mélységében látszik, de láthatja, mondjuk, azt is, hogy ennek a betegnek volt egy laborja, volt egy receptfelírása, figyelmezteti az orvost, hogy a receptjei közül még nem váltott ki valamennyit. Számos olyan szolgáltatás van, ami segíti az orvos munkáját.

Az induláskor hangsúlyos volt, hogy nem kell az orvosoknak új programokat megtanulni.

Ez így van.

Mostanra már eljött az az idő, hogy új programokat is meg kelljen tanulni vagy minden marad a régiben?

Mi az EESZT bevezetésével minden orvosi szoftvert ellenőrzünk, hogy az megfelelő minőségben kapcsolódik-e az EESZT-hez, jól tud-e adatot adni az EESZT-hez és jól tud-e abból adatot kivenni és jól tudja-e tálalni az orvos számára. Ezt a fajta úgynevezett akkreditációt vagy szoftverellenőrzést mi továbbra is végezzük. Több mint kétszáz fejlesztő partnerünk van, ezek háziorvosi rendszergyártók, szakorvosi, tehát járóbeteg-ellátók, kórházi rendszerek, gyógyszertári rendszerek.

Nem volna érdemes konszolidálni a rendszert valamilyen ösztönzővel? Vagy jó ez így?

A magánorvosoknak készítettünk egy minirendszert, amivel az EESZT adatszolgáltatását meg tudják nézni. Ez a minirendszer annyira népszerű lett, hogy mára teljes értékű háziorvosi rendszerré nőtte ki magát, és ezt mi mindenki számára odaadjuk ingyenesen, minden háziorvos ingyenesen használhatja.

Elég jelentős ösztönző, hogy kap egy működő rendszert.

Annál is inkább, mert mi úgy kezeljük ezt a rendszert, hogy ez egy reális, valós alternatívája legyen a többi háziorvosi rendszernek. Mi ezen keresztül mutatjuk meg azt a háziorvosainknak, hogy mire képes együtt egy háziorvosi rendszer és a EESZT. Ez egy nagyon jó minőségű háziorvosi rendszer, ebbe a telemedicina is be van építve, minden olyan funkció be van építve, ami a kor következményeinek megfelelő. Amikor megvettük a T-Systemtől a teljes egészségügyi üzletágát, megkaptunk egy kórházi információs rendszert is. A kórházi információs rendszerből is rengetegfajta van, de nekünk az a törekvésünk, hogy az, amit mi megszereztünk és most már állami, szintén referenciarendszer legyen, reális alternatívát tudjunk nyújtani mindenki számára. Ha ilyen értelemben nézzük a konszolidációt, akkor ez a két rendszer kapcsán elindult, mert ezekre van direkt ráhatásunk, és mi arra törekszünk, hogy mind a kórházi információs rendszerünk, mind a háziorvosi rendszerünk a lehető legjobban működjön együtt az EESZT-vel. Nyilván számos más jó minőségű háziorvosi rendszer is van jelen pillanatban is, azok nyugodtan tudnak tovább élni nagy valószínűséggel, mert „tudják tartani a tempót”. Lehet, hogy lesznek olyan háziorvosi rendszerek, amelyek nem tudják, ott meg az orvosok lesznek elégedetlenek, akik a régi típusú rendszereket használják, egyszerűen át fognak állni. Hangsúlyozom, hogy mi ingyen adjuk ezt a háziorvosi rendszert.

A teljes beszélgetést az InfoRádió közli.

(forrás: InfoRádió)
hirdetés
hirdetés

Könyveink