hirdetés
2024. április. 19., péntek - Emma.
hirdetés

Igény lenne az alaposabb betegtájékoztatásra

Ön megnézné a műtétjéről készült videofelvételt? Bár első gondolatra talán kissé bizarrnak tűnhet, egy hazai kutatásban résztvevő 100 nőből 92 az operációját követően igent mondott a felajánlott lehetőségre és megtekintette a felvételt.

A klinikai gyakorlatban manapság a szóbeli felvilágosítás a jellemző, de sok helyen a betegek pontokba szedett leírást is kézhez kapnak a műtét menetéről, a kockázatok esélyeiről, a beavatkozás után várható állapotukról. Noha a pácienseknek aláírásukkal tanúsítaniuk kell, hogy elolvasták és megértették az információkat, azonban az kérdéses, hogy mennyit értettek meg valójában a hallottakból illetve a leírtakból.

A nem kellően átfogó, sokszor a humánum alapjait is nélkülöző orvos–beteg kommunikáció számos félreértéshez, bizalomvesztéshez, adott esetben akar bírósági ügyekhez, kártérítési perekhez is vezethet. A betegeknek nemcsak a szakszerű ellátáshoz, hanem a részletekbe menő, emberséges tájékoztatáshoz is joga van” – írta tanulmányában dr. Sobel Gábor, a Semmelweis Egyetem II. Szülészeti es Nőgyógyászati Klinika kutatója, akit a Semmelweis Figyelő idéz. Hogy képet kapjanak a hazai betegtájékoztatás valós helyzetéről és a felmerülő igényekről, Sobel Gábor és kollégái a tisztázni szerették volna – betegek véleménye alapján – a műtéti felvételek használhatóságát. A szakértők meggyőződése ugyanis, hogy az alapos betegtájékoztatás hozzásegíti a betegeket ahhoz, hogy megértsék a betegségüket és a kezelés lényegét is. Bár ez az orvosok számára időigényes, jó hatással lehet a beteg gyógyulási folyamataira.

A kutatás során 100 nőgyógyászati endoszkópia előtt álló nőt kérdeztek meg arról, hogy beleegyeznek-e abba, hogy videofelvétel készüljön a beavatkozásról, valamint, hogy utána, ha módjuk lesz rá, megtekintenék-e. Minden résztvevő beleegyezett a felvételbe, és 92-en meg is nézték a róluk készült videót. Az átlagosan hatvan perces műtétek felvételéből az operációt végző sebész körülbelül 2-10 perc hosszúságú videót készített. Ezt a betegek CD-éken megkapták, amihez az orvosok szóbeli magyarázatot is adtak. „Mind a 92 páciens jónak tartotta, hogy megnézhette a műtétjét bemutató felvételt. Bár 88 beteg kifejezetten félelmetesnek, illetve felkavarónak tartotta a látottakat, de végül mégis megnyugvással töltötte el őket, hogy megnézhették a beavatkozást.”

Nem véletlen, hogy a betegtájékoztatás technikája éppen a plasztikai sebészetben indult rohamos fejlődésnek, hiszen itt különösen fontos a páciensek számára, hogy tisztában legyenek a részletekkel. Szeretnék például látni, milyen lesz az eredmény, milyen külső megjelenésbeli változásokra számítsanak. Az Amerikai Plasztikai Sebészeti Társaság 2008-as éves gyűlésén az Info-Surge – személyre szabott online betegtájékoztató programokkal foglalkozó cég  – különleges fejlesztést mutatott be. A szakemberek létrehoztak egy háromdimenziós programot, amelynek segítségével az érdeklődők mindent megtudhatnak például a mellnagyobbító műtétekről.

A legnagyobb vonzerőt a háromdimenziós animációk esetében az jelentheti, hogy a betegeknek nem kell azokkal a véres részletekkel szembesülniük, amiket a műtétek közben felvett videókon láthatnak. Az Info-Surge betegtájékoztató programja egyszerű, gyors és olcsó megoldást jelent, ami az orvosoknak és a pácienseknek egyaránt könnyebbséget jelent. "Elsődleges célunk az volt, hogy az embereket megkíméljük a szakmai zsargontól és szakszavaktól, valamint hogy pontos és széleskörű tájékoztatást nyújtsunk a műtétekről és az utókezelésről, az összes kockázat ismertetésével. Úgy gondolom, ez maradéktalanul sikerült"  – nyilatkozta Eran Kabakov, az Info-Surge ügyvezető igazgatója.

Vojnits Blanka
a szerző cikkei

(forrás: Semmelweis Figyelő)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés