2020. október. 28., szerda - Simon, Szimonetta.
hirdetés
hirdetés

Gyógyító (is lehetne) a beszéd orvos és betege között

Az orvosok beleragadtak a paternalista szerepbe, míg a páciensek szolgáltatást várnak. Mindenki a másikra mutogat, írja a Figyelő.

Magyarországon „népbetegség" a türelmetlenség és az udvariatlanság, ám egy olyan érzékeny területen, mint az egészségügy, ez teljességgel elfogadhatatlan - így summázható a Figyelő által megkérdezettek véleménye az orvosok és szakdolgozók viselkedéséről. Szinte mindenkinek van saját rémtörténete, „tematikus" blogok adnak hírt a rendszer vélt vagy valós hibáiról.

Ismert persze az érem másik oldala is: a tudálékos, illetve agresszív, a tettlegességtől sem visszariadó páciens, aki elutasítja az együttműködést, és jelentős stresszforrásként jelenik meg az ágazat dolgozóinak életében. Ám miközben az egészségügyi ellátórendszer állapota állandó téma a politikában a médiában, az orvos-beteg kapcsolat jóval kevesebb figyelmet kap. Pedig e találkozók hangulata, illetve minősége meghatározó lehet a gyógyulás felé vezető úton.

A felmérések általában értékvesztett, rivalizáló, ellenségeskedő és bizalomhiányos képet festenek a magyar társadalomról, így nem meglepő az egészségügyi dolgozók s a páciensek közötti kommunikációs feszültség. Pedig, és ezt már Barabás Katalin, a Szegedi Tudományegyetem docense állítja, az orvos-beteg viszony egy gyönyörű kapcsolat is lehetne, amely hitet adhat a páciensnek a gyógyuláshoz.

Optimális esetben ez nem pusztán párbeszéd, hanem egyfajta együttműködés, közös elhatározás, amelynek fontos része a kölcsönös tisztelet és a bizalom. Ha ez sérül, az kihathat a gyógyulási esélyekre. Még a műhibaperek számát is befolyásolhatja, mert az ilyen ügyek bő kétharmadának kiváltó oka épp az elégtelen kommunikáció. Ez nem magyar sajátosság, mondja Pilling János pszichiáter. Az Orvosi kommunikáció című tankönyv szerkesztője szerint gyakran alakulnak ki kommunikációs zavarok a betegátadás során, de a gyógyító team tagjai közötti elégtelen párbeszéd szintén félreértések forrása lehet. A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy az orvosi hibákból leggyakrabban akkor lesz feljelentés, ha a doktor kommunikációja nem megfelelő, például eltitkolja a hibával kapcsolatos információkat, és még csak a sajnálkozását sem fejezi ki a történtek miatt.

 A teljes cikk a Figyelő 2016/24. számában olvasható

(forrás: Figyelő Online)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!