2024. április. 27., szombat - Zita.

Új noninvazív módszer a keringő ráksejtek kimutatására

A Tufts University és a Northeastern University közös kutatócsoportja a Journal of Biomedical Optics folyóiratban egy olyan új eljárásról számolt be, amellyel képesek lehetnek az áttéteket kialakító keringő ráksejtek kimutatására.

Ezek a sejtek igen ritkák, ezért egy normál vérvétel során vett minta lehet, hogy nem is tartalmaz ilyet. Ezért a kutatók egy új módszert fejlesztettek ki, amelyet diffúz in vivo áramlásos citometria (DiFC) névre kereszteltek. Ennek során fluoreszcens anyaggal jelölik meg a keringő ráksejteket, amelyek lézerfénnyel megvilágítva láthatóvá válnak.

A problémát az autofluoreszcencia jelensége okozta, amely jelentősen növelte a háttérzajt, és akadályozta a sejtszámlálás végrehajtását. Ezért a kutatók tovább tökéletesítették a módszert, és a DR (Dual Ratio) DiFC eljárás során már két lézersugarat és két detektort alkalmaztak. A módszer penetrációja az állatkísérletek során jónak bizonyult, azaz mélyebb szövetek is vizsgálhatók az eljárással, később pedig noninvazív módon vélhetően más sejttípusok kvantitatív kimutatására is alkalmas lehet.

Forrás: Giles Blaney et al, Dual-ratio approach for detection of point fluorophores in biological tissue, Journal of Biomedical Optics (2023). DOI: 10.1117/1.JBO.28.7.077001