Tudós és anya?
A nőknek nincsenek megfelelő képességeik a tudományos pályához az európaiak 67, a kínaiak 93%-a szerint, közli a Vasárnapi Hírek.
Ma már nem elsősorban az üvegplafon áttörhetetlensége a fő probléma – állítja Nagy Beáta szociológus, genderkutató, azzal együtt sem, hogy a női életpályák alakulása meglehetősen hasonló, akár a természettudományokat, akár a társadalomtudományokat tekintjük. Kivétel talán a pedagógusi pálya, ha azonban egy kicsit mélyebbre ásunk, ott is gyorsan előjönnek az ismert sémák: hiába vannak kevesebben a férfi tanárok, arányaiban jóval többen válnak iskolaigazgatóvá.
Beáta bonyolult útvesztőnek látja a női kutatók életét – szerinte ez a hasonlat egyszerre fejezi ki azt a tapasztalást, hogy a nők szakmai életútjuk során minduntalan falakba ütköznek, ugyanakkor a reménységet is, hogy nem lehetetlen megtalálni a kiutat. Már önmagukban a nemi sztereotípiák nehézséget jelentenek, amely megháromszorozódik, ha egy kutatónő családot alapít vagy gyermeket vállal. És nemcsak azért, mert a gyermekvállalásnak egyértelműen létezik egyfajta „költsége” a kutatómunka tekintetében – kieső publikációk, kevesebb kutatásra fordítható idő, a kapcsolatrendszer ritkulása, információs vákuum stb., hanem azért is, mert az erősen férfiakra szabott tudományos életpálya alapból nem tolerálja a női szerepekkel együtt járó nehézségeket.
Ahhoz, hogy egy anyuka is „feltaláló” lehessen, valahogy kompenzálni kell a gyermekvállalás korábban említett „költségeit” – mondja Groó Dóra, a Nők a Tudományban Egyesület elnöke. Állítása szerint a Magyar Tudományos Akadémia élen jár ezen a téren: lehetővé tette például, hogy a pályázatok beadási korhatára a gyerekkel otthon töltött idő arányában bizonyos mértékig kitolódjon.
Hunyady György szociológus, az MTA Filozófiai és Történettudományok Osztályának elnöke méltányosnak tartaná, ha a PhD-rendszert némileg rugalmasabbá tennék úgy, hogy elismerje a gyerekekkel otthon eltöltött idő kiesését, és egy a Nők a tudományban kerekasztal-beszélgetés során fontos feladatnak nevezte a kutatói pályára való visszatérés támogatását.