2024. április. 29., hétfő - Péter.

Ősi fajok keveredéséből születtek a mentális betegségek?

A cinktranszporter gyenyiszovai genetikai variánsa különféle pszichiátriai rendellenességekre való nagyobb érzékenységgel is összefügg, ezért lehet, hogy a kutatások a depresszió és a szkizofrénia új magyarázatával álltak elő, írja az Index.

A Homo sapiens evolúciója során több más emberi fajjal kereszteződött, de különösen fontos a gyenyiszovaiakkal való interakció. Ezek az archaikus emberek legalább 30 000 évvel ezelőtt éltek a földön. A legtöbb beszámoló azt sugallja, hogy a modern emberek körülbelül 60 000 évvel ezelőtt hagyták el Afrikát, és Ázsiában találkoztak a gyenyiszovaiakkal, hogy genetikai anyaguk kereszteződjön. A legújabb kutatások szerint ez az ősi randevú tartós hatással lehetett a modern ember mentális egészségére; lehet, hogy a depresszió és az autizmus is ennek a találkozásnak tudható be, írja a lap, jelezve: Elena Bosch és Rubén Vicente vezette azt a kutatócsoportot, ami feltárta, hogy milyen genetikai adaptáció történt; azonosították a gyenyiszovaiak nyomait a modern emberben.

Két éve jelent meg a Nature Neuroscience folyóiratban az a tanulmány, ami a személyiségtípusokat is felfedi, melyek fogékonyabbak a depresszióra. De a legnagyobb szenzáció, hogy kiderült, minél több génvariációval rendelkezik valaki, annál valószínűbb, hogy hajlamos lesz a depresszióra.

A cink létfontosságú nyomelem az emberi egészség szempontjából, jelentős szerepet játszik a sejteken belüli és a sejtek közötti információtovábbításban. Vicente csapata azt találta, hogy a gyenyiszovai genetikája megváltoztathatta a cink egyensúlyát a sejtekben, így módosította anyagcserénket, hogy jobban ellenálljunk a zord, hideg környezetnek.

A cink transzportja létfontosságú szerepet játszik az idegrendszerben és az általános mentális egészségben. A cinktranszporter gyenyiszovai genetikai variánsa különféle pszichiátriai rendellenességekre való nagyobb érzékenységgel is összefügghet, például a depresszióval, a rögeszmés-kényszeres rendellenességekkel, a szkizofréniával, az anorexia nervosával, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral, az autizmus spektrumzavarral és a bipoláris zavarral.

A teljes információt ITT olvashatja