Nem úgy hat az érzékelésünkre az alkohol, mint hinnénk
A tobaccomagazin.hu szerint az alkohol ugyan rontja az arc szimmetriájának érzékelését, de nem befolyásolja annak megítélését, hogy egy személy vonzóbb-e vagy sem.
A Journal of Psychopharmacology című szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint a kutatás során egy kocsmában italozóknak kérdéseket tettek fel egy képernyőn megjelenő arcokról – írja a The Drinks Business nyomán a lap.
A vizsgálatot az úgynevezett sörszemüveg-hatás koncepciójának tesztelésére végezték, amely szerint az italozók vonzódhatnak olyan személyekhez, akikhez józanul és alkoholfogyasztás nélkül nem. A sörszemüveg-hatás elmélete azon alapul, hogy az arc szimmetriájának – amelyről úgy vélik, hogy a szépségérzékelés egyik mutatója – érzékelését rontja az alkohol, ezért csökkenti a vonzalommal kapcsolatos kinézet alsó küszöbét. A Plymouthi Egyetem tudósai ezért azt a hipotézist tesztelték, hogy a magasabb alkoholtartalmú alkoholt fogyasztók nagyvonalúbb vonzerő-értékelést adnak-e az aszimmetrikus arcoknak, és gyengébbek a kétoldali arcaszimmetria megkülönböztetésében, mint kevésbé ittas társaik.
A kutatásban 99 italozót arra kértek, hogy értékeljék 18 különböző arc vonzerejét és szimmetriáját. Kiderült, hogy az alkohol nem befolyásolta a vonzerő megítélését, de a magasabb véralkohol-koncentráció összefüggésbe hozható volt a magasabb szimmetriaértékeléssel: az erősen ittas egyének kevésbé voltak képesek megkülönböztetni a természetes és a tökéletesen szimmetrikus arcváltozatokat, mint a józanabbak. Mindez azt sugallja, hogy az alkohol rontja ugyan az arc aszimmetria észlelését, de úgy tűnik, hogy ez az észlelési torzítás nem járul hozzá a sörszemüveg-hatáshoz.
Az új kutatás egy tavalyi tanulmányt követ, amely szerint a sörszemüveg-hatás nem létezik, de az alkohol bátorságot adhat ahhoz, hogy megközelítsünk valakit. Arról a kutatásról pedig tavaly ősszel írt a lap, amely azt vizsgálta, hogyan hat az alkohol a döntéshozatalainkra, a gátlásainkra és az erkölcseinkre.