2024. május. 19., vasárnap - Ivó, Milán.

Megfejtették egy növényparazita genomját

Egy nemzetközi tudományos konzorcium kutatói megfejtették egy különösen falánk növényparazita, egy fonálféreg genomját - adta hírül a brit Nature Biology című tudományos folyóirat legfrissebb száma.

A gyökérgubacs-fonálféreg (Meloidogyne incognita) nevű élősködő rendkívül falánk és több mint háromezer növényfajtát képes megtámadni. Különösen káros a paradicsomra, a paprikára, az uborkára, a sárgadinnyére, valamint a kávéra és a gyapotra.
A géntérkép segítséget nyújt annak megértéséhez, hogyan képesek alkalmazkodni olyan sokféle növényhez ezek az élősködők - olvasható a 27 kutató laboratóriumból álló konzorciumban részt vevő nagy francia kutató intézmények, köztük az Inra, a CEA-Genoscope és a CNRS közös közleményében.
A Nematoidea fonalférgek mindenfajta környezetben megtalálhatók és az élőlények sokféleségében is számottevő részt képviselnek: 25 ezer fajuk ismert, de becslések szerint több mint egymillió fajuk létezhet.
A kutatás másik nagy eredménye, hogy sikerült azonosítani azoknak az enzimeknek széles - az állatvilágban páratlan - spektrumát, amelyek lehetővé teszik e férgek számára a növények sejtfalának meggyengítését.
"Ez a vizsgálat az első, amely segít megismerni a növények e ragadozóinak élősködő fegyvertárát és azokat a genetikai mechanizmusokat, amelyek ezeknek az ivartalan szervezeteknek fantasztikus alkalmazkodási képességét magyarázzák" - magyarázta el az AFP-nek Pierre Abad programigazgató.
A tanulmány a paraziták elleni küzdelem új lehetőségeit készíti elő.
A fonálférgek által a növényi kultúrákban világszerte okozott kárt évente több tucat milliárd euróra becsülik, ráadásul már az ellenük eddig használt vegyszerek is problematikussá váltak, mivel nagyon mérgezőek az emberre és környezetére nézve.
A konzorcium közleménye szerint a közeljövőben további fonálféregfajok genomjának feltárását tűzték ki célul, hogy még jobban megértsék e paraziták elterjedésének okait.

MTI; AFP