2024. július. 03., szerda - Kornél, Soma.

Ígéretes hatásosságot mutatnak a kurkumaszármazékok a poszt-Covid tüneteinek enyhítésében

A Scientific Reports folyóiratban május 10-én jelent meg a Santa Casa de São Paulo School of Medical Sciences kutatóinak cikke, amelyben  a kurkumin és a kurkuminoidok hatását vizsgálták SARS-CoV-2 fertőzött emberi neuroblasztóma sejtvonalon (SH-SY5Y).

A vizsgálat elvégzésének oka, hogy a Covid-19 világjárvány nemcsak az akut fázis, hanem a maradványtünetek, különösen a neurológiai működési zavarok tekintetében is aggodalomra ad okot. Becslések szerint a SARS-CoV-2 vírussal fertőzött emberek 10-15%-ánál még a felgyógyulást követően is változatos tünetek jelentkeznek, ezt az állapotot nevezik hosszú Covidnak vagy poszt-Covid szindrómának.

A Covid-19 akut fázisában súlyos manifesztációkat mutató embereknél nagyobb a neurológiai tünetek kialakulásának kockázata, mindazonáltal a háttérben álló neuropatogenezis továbbra is tisztázatlan. Korábbi kutatások során a kurkumin jelentős figyelmet kapott a gyulladásos válaszokkal és immunrendszeri zavarokkal jellemezhető állapotok kezelésében rejlő lehetőségei miatt. Hasonlóképpen, a kurkuminoidok is képesek gátolni néhány, a gyulladásos folyamatokhoz és a karcinogén reaktív oxigéngyökökhöz (ROS; reactive oxygen species) kapcsolódó enzimet. Egy szisztematikus áttekintés például arról számolt be, hogy a kurkumin adagolása jelentős csökkenést okozott a Covid-19 tüneteinek súlyosságában, a kórházi tartózkodás hosszában és a halálozásban egyaránt. Ezen tanulmány szerint a kurkumin enyhíti a citokinviharokat azáltal, hogy aktiválja a gyulladásgátló útvonalakat és csökkenti a gyulladáskeltő faktorokat. Ettől függetlenül a kurkumin vírusellenes hatása a SARS-CoV-2 vírussal fertőzött idegsejtekben továbbra is tisztázatlan.

A mostni vizsgálatban ezért a kutatók a kurkumin, a kurkuminoidok és a kurkumakivonat vírusellenes, gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatását vizsgálták SH-SY5Y sejtekben. Először a sejteket különböző koncentrációjú kurkuminoidokkal (Me08 és Me28), kurkumakivonattal és kurkuminnal kezelték, majd a sejtek életképességét vizsgálták. A kurkumin 14 μg/ml, 18 μg/ml, 28 μg/ml és 90 μg/ml esetén mutatott citotoxicitást, a sejtek életképessége 40,1%, 40,8%, 33,4% és 20,4% volt; a sejtek életképessége azonban ≤ 7,2 μg/ml esetén már 95% felettinek bizonyult. Ezzel szemben a kurkumakivonat egyik vizsgált koncentrációban sem volt citotoxikus. Továbbá a kurkuminoidok esetében 60 μM vagy annál alacsonyabb koncentrációban sem volt megfigyelhető citotoxicitás.

Ezt követően a kutatócsoport megvizsgálta a hatóanyagoknk az angiotenzin-konvertáló enzim 2 (ACE2), a transzmembrán proteáz szerin 2 (TMPRSS2), a TMPRSS11D és a furin gének expressziójára gyakorolt hatását. E célból a sejteket kurkuminnal (7,2 μg/ml), kurkuminoidokkal (60 μM) és kurkumakivonattal (3,6 μg/ml) kezelték. A TMPRSS2, a furin vagy az ACE2 expressziójában nem észleltek jelentős különbségeket az említett vegyületekkel való kezelés után.

Fentiektől eltérő módon azonban a Me23 kezelés hatására a TMPRSS11D expressziója a felére csökkent, továbbá a TMPRSS2 fehérjeszintje 30%-kal csökkent, a TMPRSS11D fehérjeszintje pedig 50%-kal csökkent Me08 és 60%-kal Me23 kezelés hatására. A továbbiakban a kutatócsoport megvizsgálta ezen vegyületek hatását a SARS-CoV-2 fertőzés utáni ROS-képződésre is. A Me23-mal kezelt fertőzött sejtekben jelentősen csökkent ROS-szintet találtak. Míg a SARS-CoV-2 fertőzés nem befolyásolta a nukleáris erythroid 2 faktor 2 (NRF2) gén expresszióját, a Me23 kezelés 10-szeresére növelte azt. Emellett, míg a fertőzés csökkentette a NAD(P)H kinon-oxidoreduktáz 1 (NQO1) szintjét (amelyet az NRF2 upregulál), a Me23 kezelés hatására ennek szintje helyreállt.

A csoport továbbá létrehozott egy ACE2-overexpressziós sejtvonalat is, az SH-ACE2-t. Az SH-SY5Y és SH-ACE2 sejteket a vizsgált vegyületekkel kezelték, majd a mesterséges SARS-CoV-2 fertőzés következett. A kutatócsoport az SH-ACE2 sejtvonalban ACE2-upregulációt figyelt meg, ami az SH-SY5Y sejtekhez képest több mint 10 000-szeres növekedést jelentett. Ez az overexpresszió 24 órával a fertőzés után megnövekedett vírusterheléssel járt együtt. Figyelemre méltó, hogy az SH-SY5Y sejtekben egyik vegyület sem befolyásolta jelentősen a vírusreplikációt.

Végül a kutatók SARS-CoV-2 fertőzést követően megvizsgálták a gyulladásos faktorok hatását az SH-ACE2 sejtekben, és kimutatták, hogy a Me08 szignifikánsan, 10%-kal csökkentette az interferon (INF)-γ szintjét a kontrollokhoz képest.

Minden vizsgált vegyület jelentős csökkenést mutatott az interleukin (IL)-6, IL-17 és tumor nekrózis faktor (TNF)-α szintjében, de a Me08 még a többinél hatóanyagnál is erősebb gyulladáscsökkentő hatást fejtett ki.

Összességében a Me23 ígéretes szer a Covid-19 rövid és hosszú távú hatásának enyhítésére egyránt, viszont további kutatásokra van szükség a mögöttes mechanizmusok tisztázásához és a klinikai környezetben való hatékonyság meghatározásához.

Nirmal Sarkar képe a Pixabay-en