2024. április. 27., szombat - Zita.

Emberi inzulint termelnek a génmódosított tehenek

Az Illinois Urbana-Champaign Egyetem kutatói szerint egy új eljárással a genetikailag módosított tehenek emberi inzulint tartalmazó tejet termelnek, közli a GyártásTrend.

Egy most közzétett tanulmányban a kutatók azt állítják, hogy a tehenek segítségével sikerült kidolgozniuk az inzulinhiány megszüntetésének és előállítási költségei csökkentésének módját. A kutatók hozzáteszik: a speciális eljárás miatt a tehén vérében vagy más szöveteiben nem kering emberi inzulin, így a genetikailag módosított tehén tökéletesen alkalmas az emberi fogyasztásra.

Mint ismeretes, az 1-es típusú cukorbetegek a károsodott hasnyálmirigysejtek miatt nem képesek saját inzulinellátásra támaszkodni, az életben maradáshoz injekciós inzulinra van szükségük. Ahogyan a 2-es típusú cukorbetegek egy részének is. Az Egészségügyi Világszervezet becslése szerint az inzulinra szorulóknak – világszerte 150-200 millió embernek – csak körülbelül a felét kezelik inzulinnal. Az inzulinhoz való hozzáférés számos alacsony és közepes jövedelmű országban – és néhány magas jövedelmű országban is – továbbra sem megfelelő az inzulin magas ára és elérhetetlensége miatt.

A cukorbetegek által ma használt injekciós inzulint úgy állítják elő, hogy az emberi inzulin génjének egy laboratóriumi formáját beillesztik a bakteriális DNS-be. A baktériumok nagy fermentációs tartályokba helyezve emberi inzulint állítanak elő, amelyet gyógyszerként való felhasználás céljából összegyűjtenek és megtisztítanak.

A jelenlegi tanulmányban a kutatók a proinzulint kódoló emberi DNS egy szegmensét ültették be tíz tehénembrió sejtjeibe, amelyeket brazil tehenek méhébe ültettek be.A beültetés eredményeként egy transzgenikus borjú született. A "transzgenikus" kifejezés olyan szervezetet jelöl, amely nem rokon szervezetből mesterségesen bevitt DNS-t tartalmaz. Itt a felhasznált emberi DNS-t kizárólag a tejtermelő, azaz emlőszövetben való kifejeződésre célozták.

Mivel a tejtermelést hormonokkal idézték elő, és a tej mennyisége kisebb volt a vártnál, a kutatók nem tudják pontosan megmondani, hogy egy tehén mennyi inzulint termel egy átlagos laktáció során, közli a New Atlas nyomán a lap.

A képen látható Matt Wheeler segített kifejleszteni az első olyan transzgenikus tehenet, amely emberi inzulint termel a tejében. Forrás: Illinois Urbana-Champaign Egyetem/GyártásTrend