2024. július. 25., csütörtök - Kristóf, Jakab.

Élő bioterápiás készítmény vesesejtes karcinóma kezelésében

A CBM588 mikrobiom-moduláló készítmény ígéretes eredményeket mutatott veserák terápiájában.

A Nature Medicine folyóiratban június 28-án jelent meg az Egyesült Államok legnagyobb onkológiai kutatóintézetének, a City of Hope kutatóinak cikke, amelyben megállapították, hogy azok az áttétes veserákban szenvedő emberek, akik szájon át szedtek egy CBM588 nevű élő bioterápiás terméket, (miközben immunterápiás és tirozinkináz-gátló kezelésben is részesültek), a kontrollnál jobb kimeneteleket értek el. Az ígéretes eredmények miatt a City of Hope kutatói együttműködési tárgyalásokat folytatnak a SWOG Cancer Research Network nemzetközi rákkutató hálózattal egy fázis II./III. klinikai vizsgálat indításáról, amelyben a most azonosított újszerű CBM588 felhasználását és a mikrobiom modulációját vizsgálnák előrehaladott rákos betegeknél. Dr. Sumanta Pal, a City of Hope professzora így nyilatkozott a folyamatban levő kutatásról:

“A City of Hope-nál mi vagyunk az elsők, akik bebizonyítottuk, hogy egy élő baktériumkészítmény képes javítani az immunterápiával kezelt veserákos betegek klinikai eredményeit. A CBM588 izgalmas lehet a rákkezelésben, mivel potenciálisan fokozhatja az immunellenőrzőpont-gátló (checkpoint inhibitor) alapú kezelés hatékonyságát, javíthatja a betegek kimenetelét és kedvező módon módosíthatja a bélmikrobiomot. A klinikai vizsgálatok elengedhetetlenek ezen előnyök validálásához és a jelenlegi kihívások kezeléséhez. Ha az ebben a kis vizsgálatban és egy korábbi, nivolumabbal és ipilimumabbal végzett vizsgálatban megfigyelt pozitív eredmények megerősítést nyernek, a CBM588 értékes kiegészítője lehet a különböző rákos megbetegedések kezelésének, különösen az immunellenőrzőpont-gátlókkal kezelt betegek esetében.”

Eddig számos, többek között tüdőrákról, melanomáról és áttétes veserákról szóló tanulmány kimutatta, hogy a bélmikrobiom összetétele előre jelezheti a rákos betegek immunterápiájának eredményeit. Az áttétes vesesejtes karcinóma jelenlegi irányelvei azt javasolják, hogy az újonnan diagnosztizált betegek vagy kettős ellenőrzőpont-gátló terápiát, vagy immunterápia és tirozinkináz-gátló kezelés kombinációját kapják, de a legtöbb betegnél végül a betegség progressziója következik be. A betegeknél a pozitív kimenetel általában nem tartós, és a későbbi kezelések nagyrészt inkább palliatív, mintsem gyógyító jellegűek. Ezért a kutatók a jelenlegi stratégiákat olyan új kezelésekkel kívánják kombinálni, amelyek nem okoznak toxikus mellékhatásokat, ilyen például a mikrobiom modulációja.

A most közölt kis elemszámú, fázis I. klinikai vizsgálatban 30 metasztatikus veserákban szenvedő személyt randomizáltak, hogy első vonalbeli kezelésként cabozantinibot (VEGF-gátló) és célzott immunterápiát, nivolumabot kapjanak CBM588-mal vagy anélkül. A résztvevők bélmikrobiomját székletmintákon keresztül elemezték a vizsgálat kezdetének időpontjában, majd 13 héttel a kezelést követően. A kutatók a mintákban az egyelőre osztályozatlan Ruminococcaceae nemzetségek gyakoriságának növekedését figyelték meg, amelyet a közelmúltban végzett vizsgálatok az immunellenőrzőpont-gátlókkal végzett kezelések során elért jobb klinikai eredményekkel asszociáltak. A CBM588-ban található Clostridium butyricum MIYAIRI 588 baktérium vajsavat termel, amely kritikus fontosságú a bélrendszer egészsége szempontjából, és jól ismert immunmodulátor. Bár a mikrobiom-moduláció még nem része a standard rákkezelési protokolloknak, ígéretes kutatási terület, amely potenciálisan fokozhatja a rákterápiák, különösen az immunterápiák hatékonyságát. A jelenlegi alkalmazások terepe egyelőre elsősorban a klinikai vizsgálatokon belüli felhasználás, de az egyre növekvő számú bizonyíték arra utal, hogy a mikrobiom-alapú beavatkozások hamarosan a rákkezelési stratégiák értékes részévé válhatnak.

A mostani eredmények felgyorsíthatják az egészséges bélrendszer és az immunterápiák, például a CAR T-sejtes terápia hatékonysága közötti közvetlen kapcsolatra irányuló kutatásokat. A City of Hope mikrobiom-programja az alapkutatástól a klinikai kutatásokig terjed, és magában foglalja többek között a bélmikrobiom szerepének tanulmányozását a transzplantált betegek védelmében a felépülésük során tapasztalt szövődményekkel szemben is.

Generated with AI (Forrás: AdobeStock)

Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:

Live biotherapeutic product can improve clinical outcomes for patients with kidney cancer

Irodalmi hivatkozás:

Ebrahimi, H., et al. (2024). Cabozantinib and nivolumab with or without live bacterial supplementation in metastatic renal cell carcinoma: a randomized phase 1 trial. Nature Medicine. doi.org/10.1038/s41591-024-03086-4.