2024. április. 27., szombat - Zita.

Egyetlen aminosav bevitelét fogták vissza, 33%-kal tovább éltek

A hvg.hu szerint egy egereken végzett kísérlet végeredménye alapján egy esszenciális aminosav korlátozott bevitele lassítja az öregedés hatásait, sőt akár meg is hosszabbíthatja az életet.

Az izoleucin az elágazó láncú aminosavak egyike, amelyek fontos szerepet játszanak a szervezet energiatermelésében, fehérjeszintézisében és a sejtek regenerálásában. Egy esszenciális aminosavról van szó, azaz a szervezet nem képes előállítani, ezért különféle ételek útján tudunk hozzájutni. Az izoleucin hiánya fáradtságot, fájdalmat, izomsorvadást, fehérjehiányt okozhat, írja a lap, jelezve:  wisconsini lakosok körében végzett korábbi kutatások azt találták, hogy az étrendi izoleucinszint összefüggésben áll az anyagcsere egészségével, és hogy a magasabb testtömegindexű (BMI) emberek általában sokkal nagyobb mennyiségben fogyasztják ezt az aminosavat.

Kísérleteikben egerek genetikailag változatos csoportját vagy húsz általános aminosavat tartalmazó étrenddel etették kontrollként, vagy olyan diétával, amelyben az összes aminosav körülbelül kétharmadára csökkent, végül olyan diétával, ahol csak az izoleucint csökkentették ugyanennyivel – írja a Science AlertCell Metabolism című folyóiratban bemutatott kutatásról. Az izoleucin korlátozása megnövelte az egerek élettartamát, javította egészségi állapotukat, és elősegítette a soványságot és a glikémiás kontrollt.

A hím egerek élettartama 33 százalékkal, a nőstényeké 7 százalékkal nőtt azon kísérleti állatokhoz képest, amelyek étrendjében nem volt korlátozva az izoleucin. A hosszabb ideig élő egerek 26 egészségi mérőszámban is jobb eredményeket értek el. Érdekes módon az alacsony izoleucin-tartalmú táplálékot kapott egerek lényegesen több kalóriát ettek, mint a többiek. De ahelyett, hogy híztak volna, több energiát égettek el, és kisebb volt a testsúlyuk, annak ellenére, hogy az aktivitási szintjeik nem különböztek a többiekétől.

A teljes információt ITT olvashatja