Minél több cigarettareklámot néznek a fiatalok, annál erősebb vágyat éreznek, hogy rágyújtsanak – erősítette meg egy kedden, Hamburgban közzétett tanulmány.
A kutatók mintegy 3400 diák – 10 és 17 év közötti serdülő – viselkedését tanulmányozták egy német betegbiztosító (DAK) és a kieli Terápia- és Egészségügyi Kutató Intézet (IFT-Nord) megbízásából.
Hat cigarettamárka és nyolc más, felismerhető márkajelzés nélküli termék hirdetéseit mutatták a tanulóknak. Arra kellett válaszolniuk, hogy milyen gyakran találkoztak már az adott reklámmal, és emlékeznek-e a márkanevekre. Az eredmény: minél jobban felismerték a kamaszok a cigarettareklámokat, és minél inkább meg tudták nevezni a márkákat, annál kevésbé utasították el a dohányzást.
Abban a csoportban, amelynek tagjai gyakran találkoztak cigarettareklámokkal, kétszer annyi olyan diák volt, aki már rágyújtott, mint a dohányhirdetésekbe ritkábban belebotló csoportban. A jelenleg is dohányzók száma az első csoportban háromszor olyan magas volt, mint a másikban.
„A dohányipar nagyon tudatosan épít a fiatalokat megszólító (reklám)elemekre” – mutatott rá Ralf Kremer, a DAK betegségmegelőzési szakértője. A betegbiztosító szerint a fiatalok ráadásul igen gyorsan függők lesznek: a vizsgálatban résztvevők már négy hét alkalmi dohányzás után olyan elvonási tünetektől szenvedtek, mint az idegesség, nyugtalanság, ingerültség.
„Örvendetes, hogy 2001 óta a fiatalkorú dohányosok száma csaknem a felére apadt, de még mindig több mint minden hetedik 12 és 17 év közötti fiatal cigarettázik rendszeresen” – mondta a vizsgálatot vezető Reiner Hanewinkel.
A tanulmányt az American Journal of Preventive Medicine című újságban jelentették meg.
A könyv elsődleges célja olyan májsebészeti munka létrehozása, amely segítséget nyújthat ügyeleti éjszakán a fiatal szakorvosnak, ha többek között rupturált...