2024. április. 28., vasárnap - Valéria.

A ráksejtek eddig ismeretlen osztódási mechanizmusa

A kiváló regenerációs mechanizmussal rendelkező emberi májsejtek osztódását tanulmányozva komoly onkológiai jelentőségű felfedezésre bukkantak amerikai kutatók, írja az OTSZ Online.

Az eLife folyóirat október 17-én közölte a University of California San Diego kutatóinak cikkét, amelyben a rákos sejtek szaporodásának egy korábban ismeretlen mechanizmusát ismertetik. A kutatást vezető Gen-Sheng Feng professzor szerint: “a sejtburjánzás pontos folyamatainak megértése alapvető kérdés nem csak a rákkutatásban, hanem az egész orvostudományban. Bár mostani vizsgálatunk során először a hihetetlen regenerációs potenciállal rendelkező májsejteket vizsgáltuk, hamar rájöttünk, hogy rákos sejtekben is hasonló folyamatok zajlódnak le. Úgy véljük, hogy ez a most leírt osztódási, regenerációs mechanizmus egy olyan univerzális folyamat lehet, amely a sejtburjánzást célzó rákterápiákkal szembeni rezisztencia kialakulását segíti elő.”

Korábbi kutatásaik során Feng és csapata megfigyelte, hogy egerekben a májsejtek egy kisebb része még akkor is képes szaporodni, ha genetikai módosítással kikapcsoltak vagy töröltek belőlük egy sejtosztódáshoz elengedhetetlenül szükséges szignalizációs enzimet, az Shp2-t. Ez az enzim segít a májsejteknek tudomására hozni, hogy mikor jön el az ideje az osztódásnak a máj regenerációja során. Az Shp2 a különböző rákos megbetegedések kezelésének ismert célpontja is, és az Shp2-gátlókat már több folyamatban lévő klinikai vizsgálatban is értékelik.

A mostani vizsgálat során a kutatók azt fedezték fel, hogy a májsejtek igen okos módon kompenzálják a hiányzó enzimet: csomókba állnak össze és apró, fehérjébe csomagolt csomagokat, úgynevezett vezikulumokat cserélnek ki egymással, így képesek egyrészt kommunikálni, másrészt megosztani a sejtosztódáshoz szükséges biokémiai anyagokat, ami lehetővé teszi számukra, hogy Shp2 nélkül is osztódjanak.

“Eredményeink azt sugallják, hogy a rákos sejtek "őssejtje", vagyis a tumorképződés be- majd újraindításának képessége átmeneti állapot, amely esetleg ki is kapcsolható,” mondta Feng. “Ez a tumorok kiújulása elleni küzdelemben egy teljesen újfajta megközelítés lehet, amely eddig ismeretlen kezelési módszerek kifejlesztését teheti lehetővé.”

A teljes információ