2024. április. 27., szombat - Zita.

A Parkinson-kór új lehetséges kiváltó okát fedezték fel

A University of Helsinki kutatói a Frontiers in Cellular and Infection Microbiology folyóiratban megjelent cikkükben a Parkinson-kór kialakulásának egy lehetséges okát tárták fel.

Vizsgálataik eredménye szerint a Desulfovibrio genusba tartozó baktériumok jelenléte, szervezetben kimutatható mennyisége korrelációt mutatott a betegség kialakulásával, és kvantitatív arányosság is megfigyelhető, azaz több ilyen baktérium jelenléte esetén a betegség súlyosabb kimenetelű.

A felfedezés azért jelentős, mert a Parkinson-kór kiváltó okát eddig nem sikerült tisztázni; azonosítottak ugyan bizonyos géneket, amelyek azonban az eseteknek csak 10%-át magyarázzák. Márpedig a mostani felfedezés szerint a Parkinson-kór környezeti eredetű, és a Desulfovibrio baktériumoknak való kitettség lehet (legalább az egyik) kiváltó oka. A kutatóknak a mostani vizsgálatban egy korszerű Parkinson-modellben azt is sikerült kimutatniuk, hogy a baktériumok fontos szerepet játszanak az alfa-szinuklein aggregációban.

Forrás: Vy A. Huynh et al, Desulfovibrio bacteria enhance alpha-synuclein aggregation in a Caenorhabditis elegans model of Parkinson's disease, Frontiers in Cellular and Infection Microbiology (2023).

Forrás: AdobeStock