2024. április. 28., vasárnap - Valéria.

A krónikus gyulladás lehet az agresszív leukémia egyik fontos kiváltó tényezője

Az Oxford University kutatói a Nature Genetics hasábjain számoltak be legújabb felfedezésükről, miszerint a krónikus gyulladás egy korábban ismeretlen hatást fejt ki a TP53-mutáns vérképző őssejtekre.

A tumor protein 53 (TP53) a leggyakrabban mutálódó gén az emberi rákbetegségek során. Normál körülmények között az őssejtek fehérvérsejtekké differenciálódnak, amikor a szervezet gyulladást érzékel, és ezek segítenek a fertőzés leküzdésében. A TP53 mutációval rendelkező őssejtek viszont nem tudnak normálisan differenciálódni, ám programozott sejthalálukat a mutáció megakadályozta, ezért szelektív terjedésük következik be, ami leukémiához vezet. A kutatók a gének aktivitását, azaz egy átíródó fehérjéket megfigyelő módszert fejlesztettek ki, és ezzel a TARGET-seq nevű eljárással követték a TP53 mutációt hordozó őssejtek viselkedését. Sikerült megfigyelni, hogy a gyulladásos folyamatokban általában részt vevő gének aktivitása megnőtt, amikor a TP53 mutáns sejtek elterjedtek a szervezetben. Később egér modellszervezeteken is igazolták, hogy a krónikusan fennálló gyulladás a TP53-mutáns sejtek dominánssá válásához vezet, azaz fontos faktor az agresszív ráktípus kialakulásában.

Fotó: archív