Francia modell az egészségügyben?
Jelentősen átrajzolná az egészségügyi ellátórendszert az ágazatért felelős államtitkárság - írja a Népszava.
Az új struktúra azonban fájdalmas intézkedésekkel járhat együtt; néhány önkormányzat kénytelen lesz tudomásul venni, hogy az általa fenntartott kórházat egy új, területi alapon szervezett hierarchiába kényszerítik.
Vélhetően éppen az motiválja a kormány államosítási szándékait is, hogy kikerüljék a helyhatóságok beleszólását. Mihályi Péter egészségügyi közgazdász szerint ugyanakkor sem az államosításhoz, sem a valódi rendszerreformhoz nincs meg a valódi kormányzati szándék, az egészségügy ugyanis nem szerepel a kabinet prioritásai között.
"Nincs napirenden az önkormányzati kórházak államosítása" - jelentette ki a Világgazdaságnak adott interjújában Szócska Miklós még júniusban. Mostanra azonban mégis napirendre került a téma, hiszen az egészségügyért felelős államtitkár maga jelentette be nemrégiben; "éles tárgyalásokat kezdünk azokkal a fenntartókkal, akik úgy gondolják, hogy állami kézbe kívánják adni az egészségügyi intézményeiket". Szócska önellentmondását csak tetézi, hogy a kormányzat továbbra sem hajlandó valódi terveiről elárulni semmit.
Az egészségügyi államtitkárság által - kevéssé ismert szakértői gárda bevonásával - előkészített Semmelweis Terv, illetve a minap parlament elé került salátatörvény egyenként is komoly változásokat vonhatna maga után, mégsem látni, miként teljesülne Orbán Viktor választási ígérete, miszerint "megmentik" az egészségügyet.
A dokumentumokból kiolvasható, hogy súlyponti kórházak megszüntetését követően új betegellátási struktúrát építenének ki, és a Terv vitairata azt is vázolja, mifélét. Annyi biztosnak tűnik, hogy a 2007-es egészségügyi reform óta átláthatatlansága miatt kritizált struktúrát most még bonyolultabbá tennék. A vitairat szerint ugyanis az országot 1-1,1 millió lakosonként 9 nagy ellátási körzetre osztanák, amelyben ötszintű betegellátási modellt alakítanak ki. Az alapellátás mellett ezeken a területi egységeken belül lennének városi és megyei kórházak, nagytérségi-, valamint országos szakmai központok. Létrehoznák az Állami Egészségszervezési Központot és az ehhez tartozó nagytérségi egészségszervezési igazgatóságokat is, melyek feladata, hogy megszervezzék a betegek irányítását a rendszerben és összehangolják a kórházak kapacitásait. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a kormány a francia típusú prefektúra-rendszer bevezetésén dolgozik, amelyben a kabinet megbízottjai helyben adnak utasításokat az intézményeknek, és uralkodnak a kiosztható pénzek felett is.