hirdetés
2024. augusztus. 02., péntek - Lehel.
hirdetés

Takács Péter kritizált, a rendőrség kivizsgál (Bővítve: Rétvári)

Az államtikár a Semmelweis Egyetemen még márciusban használhatatlannak nevezte az Ápolástámogató Rendszert, és kritizálta a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) Egészségügyi Szolgáltatások Elektronikus Nyilvántartás nevű rendszerét is.

A Szabad Európa ezt követően április 17-én közérdekű adatigényléssel fordult az Országos Kórházi Főigazgatósághoz (OKFŐ), a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központhoz (NNGYK) és az Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központhoz (ESZFK). Június 24-én érkeztek meg az utolsó válaszok.

Az adatbázisok átláthatatlansága miatt csak korlátozottan tudták ellenőrizni, hogy a tizenhat közbeszerzést tartalmazó listában minden adat szerepel-e, de annyi kiderült, a három, az államtitkár által kifogásolt informatikai rendszerre eddig legalább 13,4 milliárd forint ment el, a fejlesztésekben 53 cég vett részt, leggyakrabban a kormányközeli 4iG nevével lehetett találkozni a nyertesek között. A legtöbb pénzt, 11,5 milliárdot a „használhatatlan” Ápolástámogató Rendszerre (ÁTR) költöttek.

A cikk alapján Hadházy Ákos úgy vélte: nem zárható ki, hogy egyes vállalkozások használhatatlan rendszereket (alrendszereket, konfigurációkat) adtak át, megtévesztették a pályázat kiíróját, a több milliárd forintos támogatás lehívásával pedig kárt okoztak a magyar államnak, illetve az Európai Uniónak. Polt Péter legfőbb ügyészt a független képviselő emlékeztette arra, hogy az ügyészségnek, független közvádlóként kötelessége fellépni minden jogsértés ellen, majd arról kérdezte:

  • Az ügyészségnek nem gyanúsak ezek a közbeszerzések, ezek a használhatatlan rendszerek?
  • Az ügyészség kötelességének megfelelően hivatalból vizsgálja-e az említett rendszerek/ügyek vonatkozásában esetlegesen megállapítható jogellenes cselekményeket és az esetleges törvénysértésekkel kapcsolatos büntetőjogi felelősséget?
  • Történt (történik) jogszabálysértés a használhatatlan rendszerek közbeszerzésében?
  • Történt jogszabálysértés a használhatatlan rendszerek fejlesztése/működtetése során, vagy egyszerűen csak ennyit tudnak kihozni az adófizetők/EU milliárdjaiból?
  • Milyen intézkedéseket tett az ügyészség a leírt cselekményekkel és történésekkel kapcsolatos esetleges törvénysértések kivizsgálása érdekében?
  • Ha az ügyekben ügyészségi vizsgálatok, eljárások, vagy nyomozás van folyamatban, akkor azokban
    mikorra várható érdemi ügyészségi szakmai döntés?

Polt Péter válaszában csak annyit írt, hogy Hadházy Ákos kérdését tartalma alapján feljelentésként értékelte, azt a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodának továbbította – írja a 24.hu.

Bővítés:

A 24.hu szerint Hadházy Ákos a belügyminisztertől megkérdezte:

  • Milyen intézkedéseket hoztak a használhatatlan rendszerek kivizsgálása érdekében?
  • Ha látták ezeket a jeleket, nem ítélték úgy meg, hogy felvetődhet a csalás gyanúja?
  • Jelezték valamelyik hatóságnak?
  • Ha jelezték, milyen választ kaptak?

Rétvári Bence, a BM parlamenti államtitkára erre azt válaszolta, kiemelt figyelmet fordítanak az informatikai rendszerek fejlesztésére, korszerűsítésére az egészségügyben, ha hiba van, azonnal intézkednek a szükséges javításról. Az államtitkár alapvetően mindhárom rendszerről elégedetten írt. Ugyanakkor válaszából kiderült, hogy a miniHIS esetében tavaly átalakították a fejlesztés folyamatát, alvállalkozók helyett az Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ (ESZFK) vette át a fejlesztéseket, elkezdődött a rendszer alapos átszabása.

Az elektronikus ügyintézést támogató ESZENY-nyel kapcsolatos észrevételeket a Nemzeti
Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ folyamatosan fogadja, kezeli az esetleges
hibajelzéseket. A Takács államtitkár által alkalmatlannak minősítette Ápolástámogatási Rendszer (ÁTR) a beszerzés kiírásának megfelelően teljesítésre került, és az Irányító Hatóság ellenőrzésének megfelelt. (…) Az ágazati bevezetések kihívásaira válaszul az Országos Kórházi Főigazgatóság, mint fenntartó folyamatosan kiemelt támogatást biztosít. A napi intézményi használatból érkező tapasztalatok alapján az ápolásszakma bevonásával a rendszer optimalizálása folyamatos.

Rétvári államtitkár mindezt úgy summázta, hogy az elmúlt időszakban mindegyik rendszer olyan irányba fejlődött, amely a felhasználók megelégedettségét szolgálja.

(forrás: 24.hu)

Könyveink