Sikeresek lehetnek a magyar orvostechnikai cégek a világpiacon
Egy-egy innováció gyorsan és jelentős bevételhez tud juttatni akár kezdő vállalatokat is az egészségügyi piacon, írja G7.
Az egészségügyi ágazatban jóval kisebb a verseny, mint a technológiai piacon, aki jó és hatékony megoldást talál ki, megrendeléshez jut.
Az európai GDP 9,9 százalékát fordítjuk egészségügyre az Eurostat adatai szerint. Ennek legnagyobb része az orvosok, ápolók bérére, a kórházak, rendelők fenntartására megy el. Az ilyen alapvető kiadások az összes gyógyítási költség 76,6 százalékát teszik ki, 16 százalék pedig a gyógyszerekre megy el.
Ennek ellenére kevesen gondolnak bele abba, hogy milyen óriási piacot jelent az orvostechnológia. Az ezen a területen aktív európai cégeket tömörítő Medtech Europe kimutatása szerint a egészségügyi kiadások 7,4 százalékát kapják ezek a cégek. Ez a 2020-es adatok alapján azt jelenti, hogy 97 milliárd euró volt a teljes orvostechnikai (angolul medtech) ipar a 27 uniós tagállamban – ez a magyar GDP háromnegyedét teszi ki.
Ezen a területen ráadásul Magyarország európai mértékben is jelentős szereplő. Hazánk külkereskedelmében az orvostechnológiai ipar jelentős többletet ér el, 2018-ban 411 millió euróval haladta meg az export az importot. Ez nemcsak a hazai gazdaság szempontjából jelentős tétel, hanem európai összevetésben is kimagasló, hiszen ez a 8. legmagasabb érték a 27 vizsgált európai ország közül.
Az iparág jelentős foglalkoztatónak is számít: közel 17 ezren dolgoznak az ágazatban, ami lakosságarányosan messze a legmagasabb a régióban, de Ausztriában sincs ennyi munkahely ebben a magas hozzáadott értékű iparágban. A magyar orvostechnikai ipar külkereskedelmi és foglalkoztatási eredményében azonban a multinacionális cégek hazai gyártásának is jelentős szerepe van. Az árbevétel nagy részét az olyan cégek adják, mint az egészségügyi fogyóeszközöket előállító B. Braun vagy a szemüveglencséket gyártó Hoya.