Rokkantnyugdíj: itt az újabb 100 milliárdos lyuk?
A kormány a Széll Kálmán terv bemutatásakor határozottan kijelentette, hogy ez év július 1-jétől elkezdi a rokkantnyugdíjasok felülvizsgálatát, mert innen 220 ezer embert vissza kell terelni a munkaerőpiacra. Az intézkedéstől 100 milliárd forint megtakarítást reméltek. Ez azonban, egyre inkább úgy tűnik, megmaradt a kijelentés szintjén – írja a Napi Gazdaság.
Mint ismeretes, a kormány azt vállalta korábban, hogy közel 100 milliárd forintot spórolna a 2012-es büdzsében 220 ezer rokkantnyugdíjas rendkívüli felülvizsgálatával. Ennek teljesítése viszont most szinte biztosra vehető, hogy csúszni fog és a kijelentés – legalábbis még egy darabig – megmarad a fenyegetés szintjén.
Nemcsak azért, mert ennek a tömeges felülvizsgálatnak a teljesítséhez mind a technikai háttér (korábbi hírek szerint a felülvizsgálatoknál használatos számítógépes munkaszimulátor használata az NRSZH-nál csak 2012-től lesz alkalmazható, mivel még a technológiai háttér is hiányzik), mind az emberi erőforrás hiányzik vagy nem elégséges. Hanem azért is, mert – mint arra a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) szerkesztőségünk érdeklődésére válaszolva felhívta a figyelmet – a Széll Kálmán tervben szereplő rokkantsági felülvizsgálatokkal kapcsolatban "még nincs kormánydöntés a felülvizsgálatok pontos részleteiről".
Ezek alapján nem csoda, hogy pár nappal ezelőtt az [origo] a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (NRSZH) egyik vezető beosztású forrásától úgy értesült, hogy még semmilyen előkészület nem történt.
Hegedűs Lajos, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke szerint az önmagában nem meglepetés, hogy nincs kapacitás a felülvizsgálatokra – ez szerinte látható volt. Azt viszont még mindig nem lehet tudni, hogy 2012-ben mi vár a rokkantnyugdíjasokra. A kormányzati elképzelésekről ugyanis a MEOSZ-nak sincs semmilyen információja. Ugyanakkor azt is megjegyezte: a kormány olyan olyasféle elvárást fogalmaz meg, amelyet ez a társadalmi réteg nem bír el.
Az NRSZH a napokban már hírt adott visszaélésekről (amit akár össze is lehetett volna kötni a kormányzati törekvésekkel): e szerint egy tavaly indított átfogó felülvizsgálat keretében találtak két olyan egri orvost, akik pénzt kértek a rokkantosításért. Ennek keretében a hivatal 1500 felülvizsgálatot végzett el, amiből 130 esetben indítottak rendkívüli eljárást, de – Pósfai Gábor, a hivatal főigazgatója elmondása szerint – csak három esetben fordult elő, hogy a korábbi rokkant minősítést meg kellett változtatni.
A Nefmi a Széll Kálmán tervtől független, eddig is alkalmazott felülvizsgálatokról ("rutinos" illetve rendkívüli") a következő tájékoztatást adta lapunknak: 2009-ben összesen 286.904 vizsgálatot végeztek a szakértői bizottságok, ebből 89.043 soros felülvizsgálat volt, míg 2010-ben a soros felülvizsgálatok száma 92 232 volt.
2009-ben és 2010-ben is 16 rendkívüli felülvizsgálat történt, ebből 2009-ben 7 esetben, 2010-ben 6 esetben változtatta meg a szakértői bizottság a korábbi döntést. 2011-ben a közérdekű bejelentések, illetve a Nefmi által elrendelt szakmai ellenőrzés következményeként 139 rendkívüli felülvizsgálat elvégzésére került sor, változtatás 30 esetben (21 százalék) történt.
A 2010 végén megszüntetett Költségvetési Tanács volt munkatársai által létrehozott Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest (KFIB) június végén publikált elemzésében azt feltételezte, hogy amennyiben a nyugdíjkorhatár alatt lévő rokkantak és egészségkárosultak járadékai közül csak a súlyosabb esetekre vonatkozó, I. és II. kategóriás rokkantnyugdíjak és a baleseti járadékok maradnak meg, és a többi ellátás megszűnik, akkor ennek elsődleges hatásaként a rokkantsági ellátásban részesülők 87,7 százaléka elveszíti az ellátását.
Így 2012-ben 319,9 milliárd forint, 2013-ban 296 milliárd, 2014-ben pedig 272,4 milliárd forint közvetlen költségvetési kiadáscsökkenést érne el a kabinet.