Reklám és rákgyógyászat – van mit tisztázni
Az egészségügyi termékek piacára vonatkozó reklámszabályok újragondolását szorgalmazza a Rákbetegek Országos Szervezetének elnöke – az érintettek tájékozódásának nehézségeiről ír a Jogi Fórum.
Átláthatóbb reklámszabályokra van szükség az egészségügyi termékek piacán, amelyek egyszerre szolgálhatják a fogyasztók és az egészségügyben dolgozók érdekeit. Ugyanis a termékek reklámozására vonatkozó jelenlegi előírások nem teszik lehetővé a tisztességes gyártók készítményeinek egyértelmű elkülönítését és piaci megjeleníthetőségét a fogyasztókat megtévesztő módon tevékenykedő vállalkozások termékeitől. A jelenlegi jogi környezet a terület felügyeletét ellátó állami szervek számára sem biztosítja a feltételeket a tisztánlátáshoz, s a több évtizedes gyártó és fejlesztő múlttal bíró szakcégek megkülönböztetéséhez. Ugyanakkor a piac átláthatóbbá tételéhez pontosítani kellene azt is, hogy mi számít reklámozásnak. Például ide számít-e a tudományos kutatások eredményeinek publikálása. Az is tisztázásra vár, hogy mi mondható el az egyes készítmények hatásmechanizmusáról - hívja fel a figyelmet a Rákbetegek Országos Szervezetének elnöke.
„Érdekvédelmi szervezetként van rálátásunk arra, hogy a fogyasztóknak sokszor nehéz eligazodni a piacon, és megkülönböztetni a valóban jótékony hatással bíró készítményeket a haszontalan, esetenként káros gyártmányoktól. A reklámszabályok pontosítása lehetőséget teremtene arra, hogy a fogyasztók számára átláthatóbb viszonyok alakuljanak ki” – hangsúlyozta Szabó János. A Rákbetegek Országos Szervezetének elnöke kifejtette: addig is a szervezet tartózkodik a rákellenes gyógyszerek bármiféle minősítésétől, és kizárólag a szakhatóságok által is engedélyezett állapotjavító, immunerősítő tápszereket ajánlja. Különösen azért, mert az egyesület számára nem áll rendelkezésre olyan szakapparátus, amelynek kutatásai elsődleges és megbízható információkat szolgáltatnának a gyógyszerkészítményekről – olvasható a jogiforum.hu-n.